Elevers opplevelse av egen motivasjon og læring
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2452638Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler i hovedsak temaene motivasjon og læring. Oppgaven har tar utgangspunkt i og har fulgt et prosjekt i videregående skole. Problemstillingen for oppgaven har vært som følger: ”Hvordan opplever elever egen læring og motivasjon i forbindelse med sin deltagelse i prosjektet?” For å kunne gi et godt svar på denne problemstillingen har jeg arbeidet godt med teori innen fagfeltet, gjennomført tre kvalitative forskningsintervjuer av elver som deltok i prosjektet, analysert og presentert funn gjort i forbindelse med disse intervjuene, for å avslutningsvis drøfte disse funnene opp mot både valgt teori og metode. Hensikten med oppgaven har vært å prøve å belyse hva elevene tenker rundt egen motivasjon i forhold til prosjektet, hvorfor er de med og hvordan bidrar de. Det andre temaet som det sees nærmere på er læring. Oppgaven tar utgangspunkt i modell-læring, og hvordan elevene opplevde det å være i to ulike situasjoner i forbindelse med prosjektet, en hvor de selv er elever og en hvor det er de som er ansvarlig for videreformidlingen av kunnskap.
Beskrivelse
Masteroppgave i Utdanning og oppvekst