Lek som omsorg. Hvordan kan lek være et verktøy i den sykepleiefaglige tilnærmingen til barn utsatt for omsorgssvikt?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2450719Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innledning: Omsorgssvikt kan gi barn en vanskelig start på livet. Som sykepleier har man ikke bare ansvar for å melde fra om bekymringsverdige forhold, en kan også bidra i både behandling og oppfølging. Det er derfor nødvendig å vite hvordan man kan ivareta barna på en god måte.
Hensikt: Undersøke hvordan lek kan anvendes av sykepleiere i møte med barn utsatt for omsorgssvikt, og hvilken effekt det har.
Metode: Oppgaven er en litteraturstudie. Det er foretatt systematiske søk i databasene Cinahl (EBSCO), PsycINFO (Ovid), PubMed, SweMed+ og SAGE. Aktuelle søkeord var: Child abuse, play, nursing care model og nurse-patient relation.
Resultat: Det er funnet fem vitenskapelige artikler som danner grunnlaget for resultatet. Artiklene viser at det er hensiktsmessig å bruke lek i tilnærming til barn. Effekten av lek blir identifisert samt hvilke utfordringer som kan forekomme.
Konklusjon: Litteraturstudien bekrefter at lek har en positiv effekt i tilnærmingen til barn utsatt for omsorgssvikt. Lek gir sykepleiere mulighet til å forstå barnet, og bli en del av dens fantasiverden. Enda viktigere er det at barn får mulighet til å kommunisere, bearbeide følelser og utvikle seg. Tid til lek og kompetanse er utfordringer sykepleiere kan møte på. Introduction: Neglect can give children a difficult start to life. As a nurse your responsible is not just to report worrying circumstances, you have to contribute in treatment and follow-up as well. Therefore, it is necessary to have knowledge in how to safeguard these children in the best way possible.
Aim: Examine how play can be used by nurses when meeting neglected children, and viewing its effects.
Method: The thesis is a literature study. Systematic searches have been conducted in following databases: Cinahl (EBSCO), PsycINFO (Ovid), PubMed, SweMed+ and SAGE. Appropriate keywords: child abuse, play, nursing care model and nurse-patient relation
Results: Five articles are the foundation for the presentation of the results. The articles shows that it is beneficial using play in nursing care for children. The effects of play are identified, along with possible challenges that can occur.
Conclusion: The literature study confirms that play has a positive effect in nursing care for neglected children. Play gives nurses the ability to understand the child and become a part of their world. More important the child is given the opportunity to communicate, process feelings and evolve. Nurses can encounter challenges as lack of time for play and competence.