Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEnglund, Kjellrun
dc.contributor.authorSæterhaug, Thea Terese Valjord
dc.date.accessioned2017-08-09T13:20:17Z
dc.date.available2017-08-09T13:20:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2450320
dc.description.abstractDenne studien undersøkte forskjeller ved barnerettet tale (BRT) mellom ulike settinger og situasjoner. Det ble gjort lydopptak av 10 mødre og deres barn ved to settinger, hjemme hos deltakerne og i laboratorium ved NTNU. Det ble gjort lydopptak av to situasjoner for hver setting; en stellesituasjon og en lekesituasjon. Det ble så gjort en akustisk analyse av vokalkvalitetene /a/, /i/ og /u/. Det ble deretter utført en repeated measures 2x2 faktor ANOVA, med setting og situasjon som uavhengige variabler, og de to første formantfrekvensene (F1 og F2), vokalrom og varighet som avhengige varibler. Det ble i tillegg utført en repeated measures 2x2x3 faktor ANOVA, der vokalkvalitet ble inkludert som en uavhengig variabel. Formålet med studien å undersøke følgende; ”Hvilke forskjeller finner vi mellom BRT i forskjellige settinger og situasjoner?”. Resultatene i denne studien viser at barnerettet tale ikke påvirkes av settingen der den oppstår, da det ikke ble funnet noen signifikante forskjeller for vokalrom, F1, F2 og varighet i forhold til setting. Derimot viser resultatene av denne studien at barnerettet tale påvirkes av situasjonen der den oppstår. Vokalen /a/ hadde større vokallengde og ble uttalt med større åpenhet og fronthet under stellesituasjonen enn under lekesituasjonen. Dette tyder på at tale som produseres under en stellesituasjon er visuelt klarere sammenlignet med tale produsert under en lekesituasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBarnerettet tale i forskjellige settinger og situasjonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel