Crystallizing time : fragmentary narratives in the films of Hong Sang-soo
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke narrative strukturer og temporalitet gjennom filmene til den Sør-koreanske regissøren Hong Sang-soo. Filmene til Hong er gjennomsyret av unike narrative strukturer som forvirrer tilskuerens tidsoppfattelse, og inneholder repetisjoner av scener man allerede har sett uten noen form for forklaring avslørt til slutt. Fokuset til oppgaven har vært å finne ut hva slags type narrativ som finnes i disse filmene, og hvordan temporalitet bidrar til å forme disse narrative strukturene.
I oppgaven diskuterer jeg Hong sin tilnærming til narrative strukturer gjennom å se på noen av teoriene som finnes om filmatiske narrativ, som for eksempel ”forking-path narratives,” ”puzzle films,” ”mind-game films” og upålitelig narrasjon. Gjennom å utforske disse narrative konseptene poengterer jeg hvordan disse filmene til en viss grad deler visse egenskaper fra disse konseptene, men samtidig skyr veien fra disse ved hjelp av en utfordrende bruk av ikke-lineær temporal rekkefølge og repetisjoner. Jeg argumenterer for at Hong utfører en ”tidskrystallisering” ved å kombinere flere temporaliteter i ett enkelt bilde, hvor fortid, nåtid og fremtid blir sammensmeltet, og hevder at disse bildene og narrative strukturene former en kategori i filmatiske narrativ som jeg kaller ”fragmentariske narrativ.”