Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHunnålvatn, Siri Hansen
dc.date.accessioned2017-05-23T11:30:40Z
dc.date.available2017-05-23T11:30:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2443296
dc.description.abstractNaturfag er et fag der elever møter mange nye ord og begreper. Dette er med på å gjøre det naturfaglige språket vanskelig. Som første møte med fysikken møter elevene ofte mekanikk som et av de første temaene innen fysikk. Hensikten med denne studien er å se på begrepsforståelsen til elever knyttet til begrepene kraft og magnetisme, og om begrepsforståelsen utvikles gjennom praktiske aktiviteter og elevsamtaler i en utforskende kontekst. Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign og metoden som er brukt for å samle inn datamaterialet er observasjon. Studien er et kasusstudie. Denne studien tar for seg en eksisterende datasamling som tilhører forskningsprosjektet Forskerføtter og leserøtter. For å analysere datamaterialet ble det brukt en deduktiv analyse. Det som kommer fram av resultatet er at elevene har et hverdagslig språk med innslag av naturfaglige ord. Samtidig som at elevene har et praktisk engasjement og innholdet i elevsamtalene for det meste har et faglig innhold. Elevene kommer med sine egne tanker og ideer og handlingene samsvarer stort sett med det elevene sier. Resultatene forteller også noe om begrepsforståelsen til elevene og hvilken grad av forståelse de har for begrepene kraft og magnetisme. Det kommer også fram hvordan de bruker elevsamtalene til å utvikle begrepsforståelse i sammenheng med de praktiske aktivitetene. Konklusjonen som kommer fram av denne studien er at gjennom praktiske aktiviteter og elevsamtaler utvikler elevene en aktiv begrepsforståelse for begrepene kraft og magnetisme, men de er på det nederste nivået innenfor aktiv begrepsforståelse. Betydningen av denne studien kan vise at praktiske aktiviteter og elevsamtaler kan være med å utvikle begrepsforståelse, satt i en utforskende kontekst.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBegrepsforståelse i naturfag - En kvalitativ studie med fokus på elevenes utvikling av begrepsforståelse gjennom elevsamtaler og praktiske aktiviteternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel