"Å børste støv av gammel kunnskap" - En kvalitativ studie av fremveksten og utviklingen av åpne skoler i Trondheim kommune
Master thesis
View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3821]
Abstract
I denne studien har jeg sett nærmere på framveksten og utviklingen av den åpne skolen i Trondheim gjennom et utvalg av to barneskoler, Brundalen og Steindalen barneskole. Ved bruk av en kvalitativ forskningstilnærming har jeg stillt problemstillingen:
Hvorfor bygde man åpne skoler i Trondheim kommune?
Uti fra problemstillingen ønsket jeg å besvare disse tre forskningsspørsmålene
1. Hva var bakgrunnen for at man bygde åpne skoler i Trondheim kommune?
2. Hvilke aktører var sentrale i denne prosessen?
3. Hvordan utviklet den åpne skolen seg videre i Trondheim kommune?
I en kontekst av flere parallelle historierom åpenhet i samfunnsutviklingen og skolen har jeg plassert disse i to hovedkategorier; en pedagogisk åpenhet og en politisk og akademisk motivert åpenhet som i en vekselvirkning har påvirket hverandre, og som må sees i sammenheng for å forstå dynamikken bak historien til den åpne skolen på et makronivå.
Når det gjelder den åpne skolen i Trondheim kommune viser kildene at bakgrunnen for byggingen hadde sitt utgangspunkt fra pedagogisk hold i kommunen. Her ble et forsøk med åpen skole drøftet på et tidlig stadie. På samme tid hadde man sentrale personer i kommunen som var oppdatert på utviklingen av idégrunnlaget både i Norge og utenlands. Funn viser at man var opptatt av planløsningen fra flere instanser i kommunen som utover skolesektoren. Videre viser funn i kildematerialet at man etterhvert utviklet en egen modell for disse byggene i Trondheim, basert ut i fra erfaringer lærerne og annet skolepersonale fundert ut i fra læreplanen.