Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper
Research report
Published version
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3400]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37186]
Abstract
I denne tekniske rapporten, «Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper», har Gustaf B. Skar (Skrivesenteret/NTNU) og Kjell Lars Berge (Skrivesenteret/UiO) gjennomført kvantitative analyser av elevtekster for å så korrelere disse mot tekstenes karakterer. Til grunn for analysene ligger 50 elevtekster skrevet av 25 elever som svar på to oppgaver, en «utforskende» og en «forestillende». Hver tekst er vurdert av åtte vurderere. Funnene indikerer høyt samsvar mellom karakter og tekstlengde og lange ord på de sakpregede (utforskende) tekstene og høyt samsvar mellom karakter og ordvariasjon på forestille seg-tekstene. Korrelasjonsanalysene viser også at elevene ikke skriver like langt i de to oppgavene de besvarer, men at det er et høyt samsvar i ordvariasjon i de to oppgavene. I rapporten blir resultatene diskutert