Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstby, Pernb_NO
dc.contributor.advisorKvaal, Stignb_NO
dc.contributor.authorNilsen, Kjersti Lundennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:09:15Z
dc.date.available2014-12-19T13:09:15Z
dc.date.created2011-07-07nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier430132nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/244123
dc.description.abstractDe siste 20-25 årene har blitt omtalt som en bølge av regionalisering.1 I valgåret 2003 kom dette også til uttrykk i Trøndelag. Blant annet gikk Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag til valg på å erstatte fylkeskommunen med regioner. Det var i dette klimaet at den nyvalgte fylkesordføreren i Sør-Trøndelag, Tore O.Sandvik, sørget for å synliggjøre fylkeskommunen på nye, og til en viss grad oppsiktsvekkende, måter. Denne oppgaven om Kreative Trøndelag undersøker hvordan politiske visjoner kan spille en rolle i samfunnsutvikling, i dette tilfelle den regionale utviklingen i Trøndelag. Oppgaven begrenser seg til perioden 2003 – 2006, som var de første tre årene med rød-grønn politisk styring av Sør-Trøndelag fylkeskommune(STFK). Visjonen ble først formulert i Sandviks tiltredelsestale som fylkesordfører, høsten 2003. Hvilke motiver hadde han, hva ville han oppnå, og hvordan formidlet han budskapet sitt? Jeg ser på hva som lå bak visjonen om Kreative Trøndelag, hvordan den ble transformert og kommunisert, og hvilke aktører som var involvert. Spesielt undersøker jeg trepartssamarbeidet mellom Sør-Trøndelag fylkeskommune(STFK), Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) og Trondheim kommune, og hvordan Kreative Trøndelag ble innrullert i Felles fylkesplan for Trøndelag 2005 – 2008. Jeg gjør dessuten rede for hvilke reaksjoner og tiltak som kom i kjølvannet av visjonen. Et sentralt anliggende er å undersøke hvilken betydning visjonen og fylkesplanen fikk for det videre samarbeidet mellom ulike aktører i regionen. Ved hjelp av skriftlige kilder, intervjuer og en teoretisk forankring i translasjonsbegrepet i ANT, ser jeg blant annet på hvordan aktører og nettverkspiller en rolle i forhandlinger, og hvordan visjonen oversettes og får ny meningi ulike allianser og partnerskap. Oppgaven tar også for seg noen av de kommunikasjonsmessige utfordringene ved visjonen. Uklar begrepsbruk, komplekse målsetninger og vanskelig forankring var en del av dette bildet. I lys av dette studerer jeg hvordan Kreative Trøndelag, som visjon og handlingsplan for trøndelagsregionen, løftet fram og satte fokus på regionalisering, næringsutvikling og merkevarebygging, i en tid preget av omorganisering og usikre framtidsscenarier for fylkeskommunen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for tverrfaglige kulturstudiernb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.title”Vi må tørre å titte mot stjernene”: Kreative Trøndelag som politisk visjon og redskap for regional utvikling i Trøndelag 2003 – 2006nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for tverrfaglige kulturstudiernb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel