Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.authorHope, Marius Fidje
dc.date.accessioned2017-04-24T06:51:04Z
dc.date.available2017-04-24T06:51:04Z
dc.date.created2016-12-19
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14211
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440381
dc.description.abstractStatens vegvesen har i de sener år benyttet 3D-modeller i prosjektene. Dette begynte med håndbok 138, som senere har blitt endret til håndbok V770. Større prosjekter i Statens vegvesen var først ut med å ta i bruk dette. Som for eksempel Dronning Eufemias gate, Ring 3 Ulven Sinsen, og prosjekter på E6. I de senere år har også mindre prosjekter benyttet 3D-modeller i gjennomføringen av utbyggingsprosjekter. Dette er prosjekter med mindre entreprenører og mindre prosjektorganisasjon hos byggherren. Mindre entreprenører står overfor en utfordring med bruk av ny teknologi som krever endring av arbeidsmetodikk. Tidligere forskning har fokusert på de positive aspektene ved bruk av 3D-modeller, det har vært lite forskning som tar for seg utfordringene ved implementering av modellbasert prosjektering i mindre prosjekter. I denne oppgaven fokuseres det på hva Statens vegvesen som byggherre kan bidra med for at entreprenøren enklere og bedre tar i bruk 3D-modellene i utbyggingsprosjekter. Oppgaven begrenser seg til å se på prosjekter som har valgt å benytte 3D-modeller i henhold til håndbok V770 i utførelsesentrepriser. Det er intervjuet nøkkelpersoner som er tilknyttet slike prosjekt, både hos Statens vegvesen og entreprenøren. Resultatene viser at byggherren ikke innehar tilstrekkelig med kompetanse til å hjelpe entreprenøren med å ta i bruk 3D-modeller, for å kunne hjelpe entreprenøren må Statens vegvesen sørge for en kompetanseheving. Resultater fra intervjuene viser at byggherrens oppfølging av modellbaserte prosjekter er varierende. Det er også varierende, eller fraværende opplæring om bruk av 3D-modeller. I intervjuene med byggherren kom det frem at det er mangel på føringer for hvordan modellbaserte prosjekter skal følges opp. Byggherren ønsket klarere retningslinjer for hvordan prosjekter skal følges opp, det savnes også faglig støtte og kompetanseoverføring fra andre prosjekt. Entreprenøren etterspør en forutsigbar oppfølging fra byggherren. Det inkluderer en oppfølging i henhold til håndbok V770, og at entreprenøren får leveranser i henhold til denne. Det evalueres også lite etter at prosjektene er sluttført. En ide fra entreprenør var en felles evaluering av prosjektene med rådgiver, byggherren (statens vegvesen) og entreprenør. Basert på hovedpunktene som kom frem av resultater fra intervjuene og litteraturstudiet er det presentert et forslag til implementeringsplan for Statens vegvesen. Ved å ha en implementeringsplan og følge denne vil det kunne medføre at Statens vegvesen blir mer enhetlig i sin oppfølging av modellbaserte prosjekt. For at Statens vegvesen skal bidra til at entreprenøren enklere og bedre tar i bruk 3D-modellene i modellbaserte prosjekt må det være mer enhetlig oppfølging og sørge for at håndbok V770 blir fulgt opp i alle prosjektfaser.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleInnføring av 3D modell som arbeidsverktøy for entreprenøren
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel