Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorToussaint, Pieter Jelle
dc.contributor.authorBjørklund, Roy Arne
dc.date.accessioned2017-03-14T15:00:23Z
dc.date.available2017-03-14T15:00:23Z
dc.date.created2016-12-06
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14423
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2434111
dc.description.abstractFor å være i stand til å gi pasienten et helhetlig behandlingsforløp og understøtte helsepersonells behov for samhandling er det derfor behov for gode IKT-løsninger som understøtter informasjonsdeling og kommunikasjon mellom partene. Henvisning er en vanlig kommunikasjonsform mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Kompliserte sykdomsforløp og psykososiale forhold lar seg vanskelig beskrive grundig nok i en henvisning, spesielt gjelder dette til psykiatrien. Vurderingen skal skje på grunnlag av henvisningen. Spesialisthelsetjenesten kan ikke avvise mangelfulle henvisninger. Når informasjon blir mangelfull må det innhentes bedre informasjon, noe som krever ekstra ressursbruk. For å sikre at behandler har den nødvendige informasjon, er det viktig å tilrettelegge for en god dialog mellom fastlege og spesialisthelsetjeneste og at man kan etterspørre mer informasjon knyttet til behandlingen av pasienten. Dette kan gjøres med en dialogmelding. I min masteroppgave har jeg studert relevant litteratur innenfor områdene sosio-tekniske løsninger, beslutningsstøtte, bruk av e-meldinger, samhandling, henvisningskvalitet samt nasjonale føringer innenfor e-helse. På bakgrunn av dette har jeg gjort et kvalitativ studie av fastleger og spesialister om deres erfaring med henvisninger. Hva som fungerer og hva som mangler i dagens løsning og hvordan de ser på bruken av dialogmelding. Jeg ønsker å se nærmere på hvordan en dialogmelding passer inn i denne samhandlingen og om det er behov for andre IKT løsninger for å støtte denne samhandlingen godt nok. Mine funn viser at dialogmelding kan brukes for å innhente/ sende informasjon som ikke omfatter pasientsaker som krever drøfting. Men for å få en god nok samhandling mellom fastlege og spesialisthelsetjenesten bør denne også suppleres av andre løsninger. God kvalitet på henvisninger vil kreve en høy grad av samhandling og IKT verktøy som støtter opp under en henvisningsprosess.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectHelseinformatikk, For kandidater med informatikkfaglig bakgrunn
dc.titleKan dialogmeldinger bidra til bedre samhandling mellom henviser og spesialist i psykisk helsevern?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel