Show simple item record

dc.contributor.advisorStrømskag, Heidi
dc.contributor.authorHovstad, Kari
dc.date.accessioned2017-03-13T07:58:47Z
dc.date.available2017-03-13T07:58:47Z
dc.date.created2017-01-14
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16029
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2433759
dc.description.abstractMålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever på 10.-trinn bruker og oppfatter formler. Studien konsentrerer seg om formler for areal, omkrets og volum, og forsøker å besvare følgende forskningsspørsmål: Hvordan bruker og oppfatter fem 10.-trinnselever formler som inngår i geometrioppgaver om areal, omkrets og volum? I tillegg undersøkes hva som er til hinder for elevene med tanke på formler. Dette belyses ved å besvare underspørsmålet: Hvilke aspekter ved formler utgjør hindringer for 10.-trinnselever i deres løsning av geometrioppgaver? Svarene på forskningsspørsmålene er søkt gjennom et kvalitativt forskningsdesign, en casestudie med 17 informanter på 10.-trinn ved en ungdomsskole i Trondheimsområdet. Metodene som er brukt for å besvare forskningsspørsmålene er innsamling av 17 elevers besvarelser på oppgaver som omhandler bruk av formler for areal, omkrets og volum, samt intervjuer med fem av disse elevene. I intervjuene diskuteres elevenes besvarelser på geometrioppgavene, hvor de forklarer hvordan de har tenkt, og hva som eventuelt stopper dem fra å komme videre med løsningen. Studien viser at noen elever har en prosessoppfatning av formler, mens andre har en objektoppfatning. En prosessoppfatning innebærer blant annet å anvende formler som oppskrifter, hvor man setter inn tall og får ut tall som svar. Et av studiens resultater er at elevene som har en prosessoppfatning av formler blir forhindret i å komme til en endelig konklusjon i komplekse oppgaver, gjennom manglende evne til å kombinere opplysningene som gis i oppgaven. Prosessoppfatningen gir seg også til kjenne gjennom et ønske om å sette inn tall, som studien viser at utgjør en hindring for elevene. Studien viser at elevenes begrepsbilde av formler er begrenset, og vanskeliggjør å gjenkjenne en formel, avgjøre om et uttrykk er en formel, og å assosiere begreper med formeluttrykk. Dette påvirker elevenes forventninger til svaret på oppgaver, og dermed løsningsprosessen. Videre viser studien at brøk og parenteser i formeluttrykk er hindringer for elevene med tanke på å manipulere formler.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectLektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Matematikk og fysikk
dc.titleElevers bruk og oppfatning av formler - En casestudie om fem 10.-trinnselevers bruk og oppfatning av formler knyttet til areal, omkrets og volum
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record