dc.contributor.advisor | Andersen, Håkon With | nb_NO |
dc.contributor.author | Evensen, Ole Anders Lundgaard | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:05:02Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:05:02Z | |
dc.date.created | 2012-11-20 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 570861 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/243061 | |
dc.description.abstract | Sjøfarten er i våre dager en gjennomregulert bransje som heldigvis opplever få ulykker. Hvordan kom vi fram til det? På midten av 1800-tallet begynte de små stegene mot en sterkere regulering av en bransje hjemsøkt av ulykker og tap av menneskeliv. Denne avhandlingen undersøker begynnelsen av denne prosessen fra den gamle sjøloven av 1860 fram til det første håndfaste resultat, sjøfartsloven av 1893. Det gjør den ved å sammenligne de to lovene og granske behandlingen i Odelstinget etter meninger og forståelse hos politikerne. Det tok tid før noen effektiv regulering kom i stand, noe som skyldtes en bransje som motsatte seg tiltak, lite endringsvillige politikere og skeptiske redere som ikke ønsket en stram regulering av en unik norsk flåte.Avhandlingen bidrar til økt forståelse av den samfunnsendring som kan ses i lyset av økt fokus på menneskeverd, arbeiderrettigheter og statens rolle som regulerende makt. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for historie og klassiske fag | nb_NO |
dc.title | Tildels noget forældet og meget mangelfuld: Mannskapsforhold, sikkerhetsutstyr og sjødyktighet i Sjøfartsloven av 1893 | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for historie og klassiske fag | nb_NO |