Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFarup, Per Grønaas
dc.contributor.advisorJohansson, Signe
dc.contributor.authorSimonsen, Bjørg Ø.
dc.date.accessioned2017-01-23T12:38:55Z
dc.date.available2017-01-23T12:38:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-82-326-1957-3
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2428043
dc.description.abstractAbstract: Safe medication management Evaluation and development of medication competence in registered nurses Aims: The paramount aims were to investigate the medication knowledge in registered nurses, to study the development of medication competence with experience as a nurse, and to evaluate different didactic methods to improve the knowledge. Methods: The thesis includes two studies, that are published as 3 scientific papers: a crosssectional study of medication competence in nurses (paper I) compared to bachelor-students in nursing (paper III), and a randomized controlled intervention study in nurses on the effect of classroom teaching and e-learning on the knowledge and skills in drug dose calculations (paper II). Both studies had a quantitative design, with multiple choice questionnaires and structured data collection. In total, 203 registered nurses from hospitals and primary health care and 243 third-year bachelor students in nursing participated in the studies. . Results: Neither bachelor students nor registered nurses showed sufficient medication knowledge to ensure a safe medication management, even if the competence increased after the first year of experience as a nurse, and with postgraduate specialization. The risk of error in clinical practice was higher in medication management than in pharmacology and drug dose calculation. The learning outcome after course in drug dose calculations was small, irrespective of didactic method. Participants with weak pre-course knowledge benefitted more from the classroom teaching, while time consumption and value for working situation was in favour of e-learning. Conclusion: To ensure a safe medication management and reduce the risk of medication errors, there is a need to put more emphasis into building medication competence during the bachelor study programme, as well as the health services must make sure that the competence are maintained and updated during working practice as a registered nurse.nb_NO
dc.description.abstractSammendrag: Trygg legemiddelhåndtering Evaluering og utvikling av legemiddelkompetansen hos autoriserte sykepleiere. Hensikt: De overordnede målene var å kartlegge kunnskapsnivået om legemidler hos sykepleiere, studere kompetanseutvikling med økende arbeidserfaring som sykepleier og vurdere effekten av ulike undervisningsformer på forbedring av kunnskap. Metode: Arbeidet inkluderer to studier, som er publisert som 3 vitenskapelige artikler: en tverrsnittsundersøkelse om legemiddelkompetanse hos sykepleiere (artikkel I) sammenlignet med bachelorstudenter i sykepleie (artikkel III), og en randomisert intervensjonsstudie med sykepleiere om effekten av klasseromsundervisning og e-læring på kompetansen i legemiddelregning (artikkel II). Begge studiene ble gjennomført med kvantitativ metode, og bruk av spørreskjema med flervalgs-spørsmål og strukturert datainnsamling. I alt 203 sykepleiere fra sykehus og kommunehelsetjeneste og 243 tredje-års bachelorstudenter i sykepleie har deltatt i prosjektet. Hovedfunn: Verken bachelorstudenter i sykepleie eller autoriserte sykepleiere hadde tilstrekkelig legemiddelkunnskap til å sikre en trygg legemiddelhåndtering, selv om kompetansen økte etter det første året i arbeid som sykepleier og med spesialisering. Risikoen for feil i klinisk praksis var større innenfor legemiddelhåndtering enn for delområdene farmakologi og legemiddelregning. Læringsutbyttet etter kurs i legemiddelregning var lite, uavhengig av undervisningsform. Deltakere med svake forkunnskaper hadde bedre effekt av klasseromsundervisning, mens tidsbruk og nytteverdi for aktuell arbeidssituasjon var i favør av e-læring. Konklusjon: For å sikre en trygg legemiddelhåndtering og redusere risiko for feil, er detbehov for å legge større vekt på praktisk legemiddelkompetanse i grunnutdanningen av sykepleiere, og at helsevesenet sørger for at kompetansen vedlikeholdes og oppdateres gjennom praksisen som sykepleier.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2016:309
dc.titleSafe medication management: Evaluation and development of medication competence in registered nursesnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel