Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egil
dc.contributor.authorJohannessen, Ove Sollazzo
dc.date.accessioned2016-11-16T14:07:17Z
dc.date.available2016-11-16T14:07:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421371
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar et dypdykk inn i frafallsproblematikken vi ser i dagens skole. Imsdal VGS er studiens forskningsskole, og er en skole med svært høy gjennomføringsprosent. Skolen har både yrkesfag og studiespesialiserende, og en studie med fokus på suksessfaktorer og tiltak ved en skole med så lave frafallsprosenter ble derfor svært interessant. Studiens problemstilling etterspør kjerneverdier som kjennetegner arbeidet ved en skole med svært lave frafallsprosenter, og studien er et resultat av et flermetodedesign, hvor kvantitative data fra elever har fungert som et bakteppe for kvalitative data fra fire dybdeintervju. I drøftingen av de kvantitative funnene i spørreundersøkelsen, viste elevene ved forskningsskolen statistisk signifikante forskjeller fra de øvrige skolene i flere interessante variabler. Blant annet ble variablene motivasjon, støtte fra lærer, emosjonelle vansker og selvverd sentrale. Tall og tendenser fra spørreundersøkelsen ble inkludert i utarbeidelsen av intervjuguiden, og de fire dybdeintervjuene berørte derfor tema som ble aktualisert gjennom elevenes svar i undersøkelsen. Studiens intervjuobjekter var alle faglærere ved Imsdal VGS, i tillegg til at de var en del av skolens ledelse, rådgivere eller kontaktlærere. Arkitektur, skole-hjem-samarbeid, motivasjon, rutiner og struktur, slitne elever og oppriktig omsorg var noen av de mest sentrale temaene intervjuobjektene dro fram i sine refleksjoner over kjerneverdier ved skolens arbeid, samt eventuelle årsaker til frafall. Gjennom intervjuene og den påfølgende analysen oppstod en naturlig vekselvirkning mellom intervjuobjektenes tanker om årsaker til frafall, og hva de gjør ved Imsdal VGS som de mener er essensielle og viktige tiltak mot frafall.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectfrafallnb_NO
dc.subjectbortvalgnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectrelasjonskompetansenb_NO
dc.titleDe må føle seg savnet når de ikke har møtt opp på skolen : en kvalitativ studie om læreres tanker om årsaker og tiltak i møte med frafallsproblematikkennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel