Spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen
Abstract
Denne studien har spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen som tema. Problemstillingen for forskningen er; Hvordan opplever spesialpedagoger sitt arbeid med barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen, hva oppleves som vanskelig, og hva oppleves som nødvendig for å lykkes? For å finne svar på dette har jeg valgt å gjennomføre en kvalitativ forskning med intervju som metode. Det blir intervjuet tre spesialpedagoger i barnehager, der de blir spurt om opplevelser, tanker og erfaringer de har med å jobbe med barn i barnehagen som har sosioemosjonelle vansker.
Gjennom analysen av datamaterialet fant jeg tre kategorier som belyser opplevelser og tanker rundt å arbeide med barn med sosiale og emosjonelle vansker. Den første kategorien er samarbeid med personalet. Her blir informantenes tanker rundt samarbeidet med personalet analysert. Den andre kategorien er spesialpedagogens relasjon til barnet. Informantene så på det som utfordrende når barna viser sterke emosjonelle reaksjoner og når de tester grenser, og under denne kategorien vil det bli vist til funn som handler om relasjon og tilknytning til barnet. Den tredje kategorien jeg kom frem til gjennom analyseprosessen er forhold i hjemmet og foreldresamarbeid. Informantene fortalte om sin opplevelse av foreldresamarbeid og forhold i hjemmet.
Remove selected