Innovative lettvekts-løsninger for arktis: kan systematisk materialvalg gi bedre løsninger?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/241765Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Materialvalg for prosjekter i olje-og gassindustrien er en kostnadsavgjørende pros- ess, der valg av bedre materialer påvirker gjennomføringen av projektet.For offshore-prosjekter i arktiske områder er ekstremt lave temepraturer, drivende is, isdannelse, temperaturvariasjon mellom sommer og vintersesong og mangel på infrastruktur som medfører lange transportavstander identifisert som utfordringer. Lave temperaturer resulterer i redusert bruddseighet for flere av de konvensjonelle konstruksjonsmaterialene da de går fra å være duktile til å bli sprø når en viss tem- peratur er nådd. Påliteligheten til arktiske strukturer blir påirket av økte laster grunnet is og økte temperaturinduserte spenninger. I tilleg er vekt en kostnads- drivende parameter grunnet de lange transportavstandene.Dagens måte å løse materialvalg på fokuserer på ekspertvurderinger og korrosjon- srelaterte temer - materialenes mekaniske egenskaper er ikke i fokus. Identifiserte forbedringsområder er økt synelighet av materialfeltet, mekaniske egenskaper og totale livssykluskostnader. Systematiske metoder som bruker ytelsesfaktorer til å vurdere materialene bruksverdi en en gitt sammenheng kan være bedre enn den konvensjonelle løsningen.Systematiske metoder har blitt brukt til å vurdere dagens offshore-materialer mot en arktisk sammenheng. Materialer som aluminium, GRP og titan scorer bra basert på analysesne gjennomført.