LNG pushbarge
Abstract
Hensikten med oppgaven var å designe et LNG-fartøy som skal effektivisere distribusjonen av LNG. Dette LNG-fartøyet består av to deler, en pusher og en lekter. I sammenkoblet modus vil de fungere som et vanlig skip, men de skal også kunne operere uavhengig av hverandre. De vil i sammenkoblet modus ankomme en forbruker av LNG, deretter vil pusheren koble seg fra lekteren, slik at lekteren blir tømt hos forbruker mens pusheren tar med seg en tom lekter tilbake til produsent for å fylles opp igjen. Et slikt system vil dermed trenge to, eller flere lektere per pusher. I denne oppgaven har vi lagt vekt på å velge en sammenkoblingsmekanisme mellom pusher og lekter, samt prosjektering og strukturdesign av lekteren. Resultatet fra prosjektet inneholder linjetegninger, lettskipsvektberegninger, lastkondisjoner, general arrangement, tverrsnittsanalyse, og en oversikt over ulike gassoner som oppstår på lekteren. Det ble også gjennomført en slepetest av lekteren for å kunne ha et grunnlag for utgreiing av hvilken motoreffekt pusheren må ha. Litteraturstudiet i rapporten omfatter DNVGL- og IGC-regelverk, samt forelesningsnotater og kjente lærebøker innen skipsdesign som «Ship Design for Efficiency and Economy», «System Based ship Design, Basic Ship Theory» og «Strukturdesign av Skip». Det er også hentet noe informasjon fra nettsider til produsenter av sammenkoblingsmekanismer. Resultatet av oppgaven er en lekter som har kapasitet på drøyt 2000 m³ LNG, med en lengde over alt på 79,8 m og en bredde på 12m. Det er også valgt et sammenkoblingssystem som skal innfri de gitte kravene fra oppdragsgiver. Systemet som ble valgt heter Triofix TR, et system som kobler seg på i tre punkter og skaper en rigid sammenkobling mellom pusher og lekter.