En verden i endring - samhandling mellom ikke-vestlige innvandrere og sykepleiere.
Abstract
Bakgrunn for tema: Sykepleiere opplever i økende grad møte med andre kulturer. Innvandring til Norge har økt med det dobbelte på bare ti år. Dette stiller nye krav til sykepleiere. Menneskers bakgrunn, kultur og erfaringer vil forme oss på mange måter. På samme måte som pasienter med minoritetsbakgrunn er formet av sine omgivelser, er norskt helsepersonell formet av våre omgivelser. Når forventninger og forståelse av helse og sykdom er forskjellig vil dette kunne skape barrierer og utfordringer i samhandling. Hensikt: Hensikten med studien er å belyse kommunikasjon mellom ikke-vestlige innvandrere og sykepleiere, sett fra et sykepleierperspektiv. Metode: Systematisk litteraturstudie av åtte forskningsartikkler, både kvalitative og kvantitative. Resultat: Sykepleiere samhandling med pasienter av minoritetsbakgrunn blir ofte preget av egne holdninger. Sykepleiere opplever utfordringer der de mener at pasientens overbevisninger går på bekostning av det de mener er helsemessig riktig. Sykepleiere har generelt for lite kunnskap om andre kulturer, men ønsker videre opplæring. Konklusjon: Litteraturstudiet konkluderer med at sykepleiere har for liten kunnskap på dette feltet. Dette skaper usikre sykepleiere for en sårbar pasientgruppe. Det er et behov for mer undervisning om interkulturell kompetanse i grunnutdanningen, og hjelpemidler på arbeidsplasser. Samtidig må sykepleiere innse at alle situasjoner er ulike, noe som gjør det umulig å forberede seg på enhver situasjon og krever at sykepleiere må være sensitive, oppmerksomme og behandle hver pasient individuelt. Nøkkelord: kulturell kompetanse, sykepleier, kommunikasjon, samhandling, pasient av minoritetsbakgrunn. *** Background: Meetings between nurses and other cultures are increasing. During the last ten years the immigration to Norway has doubled. This means new challanges for the nurse. Peoples background, culture and experiences will shape us in many ways. In the same way patients from minority backgrounds are shaped by their enviroments, the norwegian healthcare personell are shaped by theirs. When expectations and understanings regarding health and diseases are different, it might cause barriers to be built and challanges regarding good interaction. Purpose: The purpose of this study is to illuminate communication between non-western immigrants and nurses, seen from a nurses perspective. Method: Systematic litterature study of 8 research articles, both qualitative and quantitative. Result: The nurses interaction with pasients from a minority background are often shaped by their own presuppositions and attitudes. The nurse faces challanges when they experience that the pasient convictions weighs heavier than what is medically sound. On a general level nurses have too little knowledge about other cultures, but they are willing to learn. Conclusion: The litterature study concludes with the fact that nurses have too little knowledge in this specific area - which results in insecure nurses working with a volnurable group of pasients. There is a need for more focus on intercultural competence in the primary education, as well as tools to help in the workplace. While this is true, the nurse also has to realise that every situation is unique in its own way, which makes it impossible to prepare for every single possible situation. This means that the nurse needs to be sensitive, alert and treat every pasient individually. Keywords: cultural competence, nurse, communication, interaction, ethnic minority patient.