Analyse og utvikling av prosessen med boligbygging: Et tjenestedesignperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/241253Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1151]
Sammendrag
BakgrunnNordbohus er en av landets største boligbyggekjeder. I denne oppgaven er det anvendt tjenestedesignmetodikk for å oppnå innsik om Nordbohus og økosystemet de er en del av og for å forme et konsept der utvikling i kjeden er foreslått.MålMålet for oppgaven har vært å inspirere Nordbohus til å legge til rette for gode kundeopplevelser, samtidig som de selv skal ha vinning av løsningen i form av effektivitet.ProsessenFørste del av oppgaven var utforskende, der hensikten var å avdekke interessante områder med utviklingspotensiale, sett fra et tjenestedesignperspektiv. Det ble lagt stor vekt på å gjennomføre intervjuer for å kartlegge kundereisen i Nordbohus, samtidig som PESTEL-analyse ble gjort for å forså de eksterne faktorene som kjeden må forholde seg til.I andre del av oppgaven ble det utviklet et konsept for å synliggjøre hvordan en prosess med utbygging av boligkomplekser kan standardiseres for ulike målgrupper. Hensikten med dette var å forbedre kundeopplevelsen ved å forankre målgruppe-behovtankegang hos de ansatte og ved at de som er involverte med utvikling av prosjektet jobber mot det samme målet: den samme kunden. Ved å strukturere prosessen vil man også kunne øke effektiviteten i Nordbohus.Leveranse til NordbohusEn oversikt er laget der retningslinjer basert på tre utvalgte målgrupper sine behov er spesifisert for utvalgte steg i prosessen med boligbygging. Relatert til denne er det laget en Idébok som foreslår utvikling av verktøy og kontaktpunker for de ulike stegene. Forslagene til kontaktpunkter er utformet for å tilrettelegge for god kundeopplevelse der denne gjennom intervjuene ble funnet å være dårlig. To av ideene i Idéboka er utviklet til interaktive prototyper.