dc.contributor.advisor | Sigurjonsson, Johannes | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Aunamägi Ingolfsen, André | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Rismoen, Jon Herman | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Baggerud, Bjørn | nb_NO |
dc.contributor.author | Eikemo, Mats Hage | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T12:23:11Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T12:23:11Z | |
dc.date.created | 2014-06-18 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 726768 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:9952 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/241221 | |
dc.description.abstract | Målet med oppgaven var å belyse innen hvilke områder droner kunne være egnet til å bli tatt i bruk som en hjelper. Oppgaven hadde som sådan et teknologi-først utgangspunkt og blir presentert deretter. Den første delen belyser hva droner er og hva de kan gjøre, hvor de er i bruk i dag og hvilke retningslinjer som gjelder ved bruk av droner.På bakgrunn av resultatene fra dette arbeidet var det naturlig å arbeide med droner i maritime miljø. Maritime miljø minimerer problemområdene til droner, og hjelper samtidig på sikkerhetsaspektet. Ved å se på redningsarbeid til sjøs og særlig søk- og redning kommer droner enda mer til sin rett. Alt arbeid innen SAR faller inn under de tre D?ene og er et naturlig sted å begynne å ta i bruk droner.For å bedre forstå arbeidet og miljøet som dronen skulle settes inn i, ble både Brannredningstjenesten, Redningsselskapet, Hovedredningssentralen og Kystvakten kontaktet. Ut i fra informasjonen fra disse samt andre sekundære interessenter ble det utviklet et konseptforslag til et dronesystem for bruk ombord på redningstjenestens båter. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for produktdesign | nb_NO |
dc.title | Konseptstudie i bruk av droner ombord på søk- og redningsbåter. | nb_NO |
dc.title.alternative | Concept Study in use of UAV on board SAR-boats. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 88 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktdesign | nb_NO |