Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEgeland, Olavnb_NO
dc.contributor.advisorGjengedal, Ragnarnb_NO
dc.contributor.advisorOvsthus, Knutnb_NO
dc.contributor.advisorAnvari, Majidnb_NO
dc.contributor.authorKolle, Monicanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:21:34Z
dc.date.available2014-12-19T12:21:34Z
dc.date.created2014-09-17nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier747990nb_NO
dc.identifierntnudaim:12141nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/241050
dc.description.abstractWorkover risere (WOR) utgjør en viktig rolle ved utførelse - og som en del av brønnkontrollsystemet ved workover operasjoner; installasjon, trekking av juletre og brønnintervensjoner. Per 2014 er man inne i en periode hvor en stor mengde brønner har behov for workover operasjoner for å øke sin utnyttingsgrad. Samtidig satser industrien på en økt vekst av antall brønner, og beveger seg inn i dypere og barskere farvann. Workover risere står derfor ovenfor komplekse og utfordrende operasjoner, og man kan se et økende behov av workover operasjoner i fremtiden.WOR opererer over korte perioder og er begrenset av et smalt operasjonsvindu. Siden riseren brukes i relativt kort tid, er det vanskelig å vite hvor store belastninger den faktisk har blitt utsatt for under den enkelte operasjon, og hvordan disse belastningene akkumuleres over levetiden. Til å kunne imøtekomme de fremtidige behov, der effektivitet og sikkerhet skal være i fokus, har praktisering av tilstandsovervåking av WOR blitt kartlagt gjennom et litteraturstudium, og eventuelle gap til tilstandsovervåking av WOR har blitt beskrevet. Kartleggingen har tatt hensyn til lasttilstander og feilmodi som påvirker workover riseren. I tillegg har tilgjengelig overvåkingsteknologi blitt undersøkt, med fokus på måleprinsipp av teknologi og plassering av sensor. Kartleggingen viste til at det ikke er satt noen standardisert krav til overvåking av WOR. Det ble derimot funnet flere formål med tilstandsovervåking av WOR. Miljøforårsaket last, deriblant virvel induserte vibrasjoner (VIV), viste seg å være den mest faretruende lasten for WOR. Denne lasten utgjør et av hovedbidragene til feilmekanismen utmatting, som ble funnet til å være av størst bekymring til feil og feilmodi til WOR. Områdene slick (cased wear) joint/landing joint og stress joint , samt sveiser ble undersøkt til å være de mest kritiske områder utsatt for utmatting. Undersøkelser av tilstandsovervåking ved tidligere WOR operasjoner, har vist at overvåking av områdene sveiser og slick (cased wear) joint/landing joint har vært utelatt. Ved undersøking av overvåkingsteknologi viste det til få erfaringer og lite informasjon fra utførte overvåkinger spesifikt av WOR. Imidlertid ble det funnet potensielle teknologier til overvåking av utmatting. Ut fra kartlagte overvåkingsteknologier ble det funnet hensiktsmessig å bruke en kombinasjon av bevegelsessensorer, strekksensorer og hydroakustisk strømningsmåler Acoustic Doppler Current Profiler- ADCP. Blant strekksensorer utpekte fiberoptikk seg som en teknologi med et tilsynelatende stort potensial for overvåking, i tillegg til et akustisk system for drivkraftforsyning og kommunikasjon. Kartleggingen påpekte også manglende metoder til overvåking av sveiste områder på WOR. I tillegg var det manglende informasjon om hensiktsmessige plasseringer av sensorer og hvilke metoder som bør tas i bruk for å komme frem til en optimal plassering.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for produksjons- og kvalitetsteknikknb_NO
dc.titleTilstandsovervåking av Workover Risernb_NO
dc.title.alternativeCondition Monitoring of Workover Risernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber165nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel