En studie av Regnskapsconsult AS sin kundetilfredshet og regnskapsføring
Abstract
Hensikten med bacheloroppgaven er å belyse om kundetilfredsheten hos Regnskapsconsult AS blir påvirket av hvordan kundene fører og leverer regnskapet sitt. Det vil undersøkes om det er forskjell på tilfredsheten ut i fra om de leverer helelektronisk eller i ulik grad av elektronisk regnskap. Kundetilfredshet er viktig for at en servicevirksomhet skal overleve. Innenfor regnskapsbransjen er det konkurranse om kundene, og dette er med på å bidra til at byråene må holde seg oppdatert i forhold til systemene som benyttes. Dette er med på å gjøre at byrået kan yte god og tilpasset service til sine kunder, og øke deres tilfredshet ut i fra de ulike behov. I dagens samfunn oppleves det en automatisering av tjenester, og regnskapsbransjen er intet unntak. Gradvis øker veksten av de elektroniske løsningene, og det er forskjell på i hvor stor grad kunder bruker disse. I rapporten vil det bli presentert relevant teori som oppgaven bygger på. Det har blitt brukt kvantitativ metode ved innsamling av data, herunder bruk av spørreundersøkelse. Disse dataene vil bli analysert ved hjelp av dataprogrammet SPSS for å bekrefte eller avkrefte hypotesene, og gi et svar på problemstillingen. Konklusjonen til problemstillingen viser at tilfredsheten blant kundene ikke blir påvirket av i hvilken grad de fører og leverer regnskapet sitt elektronisk. Det er heller andre viktige faktorer som pris og service som i større grad påvirker kundetilfredsheten. The purpose of this bachelor thesis is to shed light on customer satisfaction among Regnskapsconsult AS, and how the customer satisfaction is affected by the extent to which they deliver their accounting electronically. There will be examined whether there are differences of satisfaction if they deliver fully electronic accounting or partly electronically accounting. Customer satisfaction is important for a service business to survive. Within the financial industry there is competition for customers, and this helps to ensure that agencies must keep up to date in relation to the systems used. This helps to make sure the agency can provide good and adapted services to their customers, and increase their satisfaction on the basis of the different needs. In today's society there are experienced an automation of services, and accounting industry is no exception. Gradually increases the electronic solutions, and there are differences in the extent to customers using these. The report presents a theoretical foundation of which the project is based. It has been used quantitative method for collecting data, including the use of survey. These data will be analyzed using the computer program SPSS to confirm or refute the hypotheses and give an answer to the problem. The conclusion to this issue shows that customer satisfaction among the customers are not affected by varying degrees of electronic accounting. There are other important factors such as price and service that increasingly affects customer satisfaction.