Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorValen, Marit Støre
dc.contributor.advisorFoss, Margrethe
dc.contributor.authorSpiten, Tale Kleveland
dc.date.created2016-06-09
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:15289
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2409906
dc.description.abstractUniversitets- og høyskolesektoren (UH-sektoren) er den største i Statsbyggs eiendoms-portefølje med en bygningsmasse på over 800 000 m2. UH-sektoren bidrar med nærmere 40% av alle leieinntektene i Statsbygg sin husleieordning. De siste årene har Statsbygg merket en økende konkurranse fra andre aktører i UH-sektoren og mistet store leiekontrakter. Resultatene fra Statsbyggs egne brukerundersøkelser viser at det etterspørres økt kundeorientering og kundefokus. For å imøtekomme den økende konkurransen og et tydelig behov for mer kundeorientert drift, ønsker Statsbygg å øke kompetanse og kunnskap om hva brukere av byggene anser som viktig i utforming av bygg. Meld. St. 18 (2014-2015) setter krav til endret strukturform i UH-sektoren for å styrke høyere utdanning. UH-sektoren er en sektor i stor endring både når det gjelder nye studie- og læringsformer, og strukturendringer med fusjoner og sammenslåinger av institusjoner. Moderne, fleksible og hensiktsmessige bygg og infrastruktur, med et sterkt fokus på verdiskaping for brukere, kan tilrettelegge forutsetningene for å oppnå positiv endring (Regjeringen, 2014-2015). Masteroppgavens problemstilling er blitt utformet som følgende: Optimalisering av brukermedvirkning i tidligfaseplanlegging for ivaretagelse av verdi for brukere i UH-sektoren. Det er blitt identifisert to forskningsspørsmål for å kunne besvare problemstillingen: 1. Hvilke elementer skaper verdi for brukere i UH-sektoren? 2. Hvilke strategier for brukermedvirkning burde benyttes i tidligfaseplanlegging for optimalisering av brukerverdi? For å svare på forskningsspørsmålene er det blitt gjennomført et litteraturstudie, to spørreundersøkelser og to tilfellestudier av prosjekter i UH-sektoren. Tilfellestudiene bestod av dokumentanalyser og semistrukturerte intervjuer. Teorien og resultatene fra spørreundersøkelser og tilfellestudier indikerer at en definisjon på verdi i UH-bygninger er bygninger som legger til rette for gode vilkår for kjernevirksomheten. Oppsummert konkluderes det med at verdi i en bygningskontekst er et universitets- og høyskolebygg som tilrettelegger for organisasjonens virksomhet og skaper attraktive studie- og arbeidssteder. For å bidra til verdiskaping er det viktig at bygget ikke hindrer brukere i å utføre studie- og arbeidsoppgavene sine og at bygget kan tilpasse seg den raske utviklingen i læringsmetoder og teknologi. Det er avdekket at spesialrom og sosiale funksjoner er noe viktig for utførelse av studie- og arbeidsoppgaver, samt at det ble presisert at tilgang på tilfredsstillende arbeidsplasser med godt tilrettelagte digitale løsninger er avgjørende. En helhetlig campusutvikling med fokus på tilpasningsdyktighet til raske endringer i sektoren er viktig for den generelle brukertilfredsheten. Masteroppgaven undersøkte videre hvordan brukermedvirkning kan bidra til økt brukerverdi i UH-sektoren og anbefaler følgende strategier for optimalisering av brukermedvirkning: Tydeliggjøring av rammevilkår, målsetting, verdiledelse, og oversettelse av design til brukere. Ved å fokusere på god kommunikasjon som tydeliggjør hvilke rammevilkår brukermedvirkningen har, avsetting av riktige ressurser som brukerkoordinator, samt å sette forente mål tidlig, bidrar med en enighet i formålet med brukermedvirkningen. Bruk av verdiledelse og verktøy som BIM til å oversette design til forståelige begreper for brukere, kan bidra med å redegjøre hvilke behov som er fremtredende, samt avdekke de beste designløsningene sammen med brukere.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Eiendomsledelse og forvaltning
dc.titleVerdi for brukere av universitets- og høyskolebygg - Optimalisering av brukermedvirkning i tidligfaseplanlegging
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel