Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørstrøm, Katrine Løberslinb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:20:42Z
dc.date.available2014-12-19T12:20:42Z
dc.date.created2012-02-10nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier496631nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/240784
dc.description.abstractMålsettingen for et jernbanesystem er å oppnå et definert trafikknivå i en gitt periode på en sikker måte. For å oppnå dette er det vesentlig at man har en systematisk prosess for styring av pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikeholdbarhet og sikkerhet (RAMS). Denne rapporten innledes med en innføring i jernbane, før det gjøres en gjennomgang av standarder og regelverk som legges til grunn for RAMS-arbeid i jernbaneprosjekter. Videre er det foretatt en gjennomgang av fem prosjekter som er utført innen norsk jernbanevirksomhet, for å undersøke hvordan praksisfaktisk er for gjennomføring av RAMS-prosesser. RAMS-standarden EN50126 Jernbaneapplikasjoner - Spesifikasjon og demonstrasjon av pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikehold og sikkerhet definerer kravene til styring av RAMS på jernbane, og har som hensikt å sikre at man har en systematisk risikostyring ved gjennomføring av jernbaneprosjekter. RAMS-prosessen som standarden beskriver gjennomgår 14 livsløpsfaser,og inkluderer for hver fase en rekke krav som skal ivaretas. I tillegg til at jernbaneprosjekter skal følge EN50126, er det nylig innført krav innen EU/EØS om felles sikkerhetsmetoder (CSM) for risikovurderinger gjennom CSM-forskriften. Denne beskriver et rammeverk for risikovurderinger. Ved sammenligning av metodikkene i EN50126 og CSM, er det identifisert to ulikheter, som vil tvinge frem en viss endring i fremtidens RAMS-arbeid. I henhold til EN50126 skal man, basert på identifiserte farer, gjøre eksplisitt risikoestimering, for så å vurdere den estimerte risikoen opp mot definerte akseptkriterier. I CSM-forskriften derimot, tillates det atman også benytter referansesystemer og retningslinjer for å demonstrere akseptabel risiko.CSM-metodikken er således mindre streng enn RAMS-prosessen i EN50126, og legger mer avansvaret over på den som prosjekterer systemet. I tillegg krever CSM-forskriften at en uavhengig kontrollinstans gjør en vurdering av risikovurderingene og av resultatene, og dokumenterer sine vurderinger i en sikkerhetsvurderingsrapport, som danner grunnlaget for aksept av systemet. Ved gjennomgang og vurdering av utførte jernbaneprosjekter, ble det funnet at kravoverholdelsen i forhold til EN50126 ikke har vært tilstrekkelig i alle prosjekter, noe som indikerer at RAMS-prosessen som er beskrevet i standarden ikke er optimal. EN50126 er utviklet for signalanlegg, og beskriver en spesifikk fremgangsmåte for å oppnå et sikkertsignalsystem. Den er dermed ikke like velegnet for alle andre typer jernbanesystemer, spesieltikke for ikke-tekniske systemer. Det viktigste aspektet ved gjennomføring av RAMS-prosess er for øvrig ikke kravoverholdelsen, men at man gjennom risikobasert styring får designet gode RAMS-egenskaper inn i systemene. Generelt kan man av prosjektgjennomgangen se at RAMS aktiviteter i stor grad er gjennomført når og om det har vært hensiktsmessig for det aktuelle prosjektet. Det er i flere tilfeller gjennomført mer omfattende RAMS-arbeid enn standardenkrever, spesielt når det gjelder utarbeidelse av RAMS-analyser. De omfattende analysene har gittet bredt beslutningsgrunnlag ved design av systemene. Praksis i prosjektene samsvarer med den generelle utviklingen innen risikostyring, som legger mer av ansvaret over på entreprenørene. Innen moderne risikostyring er det i større grad enn tidligere de som prosjekterer sitt ansvar å bevise at RAMS-analysene som legges til grunn for prosjekteringen er robuste, og at systemene som er designet er sikre nok. På bakgrunn av de vurderingene som er gjort av prosjektgjennomføringen opp mot EN50126 og CSM, er det skissert et forslag til neste generasjons RAMS-metodikk. Den foreslåtte metodikken gir rom for en mer dynamisk RAMS prosess,som forener sentrale krav i EN50126 med CSM-forskriften, og samtidig bringer innelementer for videreføring identifisert i prosjektgjennomgangen.nb_NO
dc.description.abstractThe goal of a railway system is to achieve a defined level of rail traffic in a given period of time,in a safe manner. To accomplish this, it is essential to have a systematic process for managing reliability, availability, maintainability and safety (RAMS). This report is initiated by an introduction to railways, before giving a review of standards and regulations that form the basis for RAMS activities in railway projects. Further, a review of five projects performed within the Norwegian railway industry is carried out, in order to explore how RAMS processes are performed in practice. The RAMS standard EN50126 Railway Applications – The specification and demonstration of Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS) provides the requirements for managing RAMS in railways. The purpose of the standard is to ensure that one has a systematic process for managing risk when undertaking railway projects. The RAMS process described in the standard undertakes 14 life cycle phases, and includes a number of requirements to be fulfilled for each phase. In addition to complying with EN50126, railway projects must also comply with the common safety method (CSM) for risk assessment, which has recently been stated as a requirement within EU/EEA through the CSM regulation. CSM describes a framework for risk assessments. By comparing the methods of EN50126 and CSM, one has identified two differences, which will force a certain alteration in performing RAMS processes in the future. According to EN50126 one shall conduct an explicit risk estimation based on identified hazards,and further compare the estimated risk against the defined acceptance criteria. According to the CSM regulation, on the other hand, one may also utilize reference systems and codes of practice to demonstrate acceptable risk. The methodology of CSM is in this manner less strict than the RAMS process of EN50126, and allocates more responsibility to the developer. In addition, the CSM regulation requires that an independent assessor makes an evaluation of the risk assessment process, and of the results, and prepares a safety assessment report based on the evaluation. The report forms a foundation for giving acceptance for the system. By reviewing performed railway projects, it was found that compliance of requirements according to EN50126 had not been satisfactory in all of the projects. This could indicate that the RAMS process described in the standard is not optimal. The standard is developed for signal systems, and describes a specific process for achieving a safe signal system. Hence it is not as applicable for all other types of railway systems, especially not for non-technical systems. The most important aspect of carrying out a RAMS process is however not complying by requirements, but rather designing good RAMS qualities in to the systems through a risk based approach. Generally, the project review indicates that many RAMS activities are performed when and if it has been suitable for the specific project. In many cases the RAMS activities performed have been more extensive than the standard has required, especially when it comes to performing RAMS analyses. Comprehensive RAMS analyses have provided a wide base for making decisions regarding the design of the systems. The performed projects comply with the general development within risk management, which allocates more responsibility to the developer. Within risk management it is now, more than before, the developers’ responsibility to prove that the RAMS analyses founding a basis for designing the systems are robust, and that the systems designed are safe enough. On basis of the assessments made, a suggestion to the next generation’s RAMS methodology has been proposed. The new methodology allows a more dynamic RAMS process, which unites central requirements in EN50126 with the CSM regulation,while also implementing elements identified in the project review.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikknb_NO
dc.titleVurdering av utførte jernbaneprosjekter i forhold til krav i en 50126 og CSM (COMMONSAFETY METHODS)nb_NO
dc.title.alternativeEvaluation of selected Norwegian railway projects compared to requirements in EN50126 and CSMnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel