Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Tinenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:20:18Z
dc.date.available2014-12-19T12:20:18Z
dc.date.created2011-06-27nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier427005nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/240664
dc.description.abstractKrav som settes til skinnegående materiell vil blant annet være knyttet til sikkerhet, økonomi og punktlighet. For å imøtekomme disse kravene er vedlikeholdet mer og mer viktig.Vedlikeholdsfunksjonen må være riktig dimensjoner og fundamentert i båse status, teori og World Class Maintenace. Oversikt over dagens status oppnås gjennom et oppdatert og tilpasset vedlikeholdsstyringssystem, som hjelper bedriften frem mot WCM og kontinuerlig forbedring motoverordnede mål. Vedlikeholdsstyringssystemet vil være et hjelpemiddel i oppnå et godt forebyggende vedlikeholdsprogram og et effektivt korrigerende vedlikehold. Mantena skal i perioden høst 2009 til vår 2011 bytte ut dagens vedlikeholdsstyringssystem, IRMA. Dette er et standard system med mange tilpasninger utviklet og implementert gjennom flere år. Det kom høsten 2008 krav om oppgradering til en nyere versjon. Denne oppgraderingen ville bli både kostnads‐ og tidkrevende og det ble avgjort å bytte ut systemet. Det nye systemet skal støtteforbedring og standardisering av arbeidsprosesser samt gi tilgang til tilstrekkelig og relevantstyringsinformasjon. For å sikre at systemet bidrar til forbedring hos Mantena er det valgt ut tre forbedringsområder.Disse tre områdene er datafangst, redusert manntid og redusert tidsplan. Med datafangst menes innsamling av nødvendig data til senere analyser. Innsamling og bearbeiding av data er en av de viktigste kreftene for å oppnå kontinuerlig forbedring. Det foreslås å endre dagens prosedyre med at planlegger registrer vedlikehold utført gjennomført av produksjon til at produksjon selv gjør denne registreringen. Denne endringen vil være med på å redusere manntid og tidsplan, samt sikre korrekt og oppdatert informasjon i systemet. For videre å redusere manntid og tidsplan er det nødvendig å gjennomføre analyser for blant annet å avdekke årsaker til avvik mellom faktisk og estimert tidsbruk,samt årsaker til gjentagende feil. I dette arbeidet kan rotårsaksanalyse være et hjelpemiddel. Rotårsaksanalyse er en strukturert gjennomgang av årsaker, som har til uønskede effekter påsystemet. Analysen har som mål å finne årsaker det er mulig å eliminere slik at en unngår dette og lignende problemer i fremtiden. Det er viktig å finne tiltak som er mulig å eliminere innefor organisasjonens rammer, ikke vil ha negativ effekt på andre deler av systemet eller føre til andre feil.Det finnes mange verktøy for å identifisere årsaks‐ og virkningssammenheng og årsaker det erønskelig å eliminere, eksempler kan være Apollo årsaks‐ og virkningsdiagram, fiskebeinsdiagram,FMECA og 5 Why’s analyse. Verktøyene har til felles at de forutsetter at nødvendig informasjon er tilgjengelig og korrekt. Innsamling og bearbeiding av erfaringsdata og historikk er et viktig moment for å få til ønskede effekter av utførte rotårsaksanalyser. Dette understreker hvordan et velfungerende vedlikeholdsstyringssystem er essensielt for gjennomføring av rotårsaksanalyser og for å få til kontinuerlig forbedring hos Mantena. Bruk av rotårsaksanalyse vil være en viktig del av bedriften for bedringsprosess gjennom redusering av problemområder. Økt involvering av ansatte, fokus på datafangst og implementering av rotårsaksanalyse er områderteori understreker som nødvendige for bedrifter som har som mål å oppnå WCM og lean. Dette bør derfor være områder hvor Mantena fokuserer sin forbedring på i første omgang. Områdene vil være med på å sikre en god implementering av det nye vedlikeholdsstyringssystemet ved at ansatte har erkjent og har forståelse for behovet for et nytt system, at informasjonen i dette systemet er korrekt og aktivt brukes for å redusere antall gjentagende feil og opparbeide et bedre vedlikeholdsprogram.nb_NO
dc.description.abstractThe main subject of this report is how a new computer management maintenance system (CMMS) at Mantena can be used to secure information necessary for root cause analysis (RCA). A good CMMS will help the company to achieve WCM and lean by giving an oversight of the status with regards to performed maintenance and fault analysis. The CMMS will help achieve a good preventive and an efficient corrective maintenance program. Mantena is planning on changing their CMMS before spring 2011. It has been chosen three areas of focus to secure that the system will contribute to continuous improvement in the company. The three areas are data acquisition, together with reduction of schedule and use of staff hours. Data acquisition is the collection of data necessary to perform later analysis. It is suggested that the responsibility of registering information connected with performed maintenance is moved from the planer to the production teams. This change will also lead to at reduction in schedule and use of staff hours. To further reduce schedule and use of staff it is necessary to perform analyses to uncover causes of deviation between actual and planned use of time, in addition to causes for repetitive failures. RCA can be a helpful tool for this. The goal of a RCA is to identify the main causes for an unwanted event and eliminate a cause or several causes witch will prevent the reoccurrence of the unwanted event. There are developed a variety of tools to help the process of RCA, examples could be Apollo cause and effect diagram,fishbone, FMECA, and 5 Why’s analysis. RCA is dependent on data collected by the company; the information must be correct and relevant to the current fault being analyzed. This underlines the importance of how a well functioning CMMS is essential for implementation of RCA and through it achievement of continuous improvement. Increased involvement of employees, focus on data acquisition and implementation of RCA are areas theory underlines as necessary for companies striving to achieve WCM and lean. These areas should therefore be the areas where Mantena focus their first work towards WCM. The areas will also secure a good implementation of the new CMMS. The employees will understand the need for a new system, the information in this system will be correct and can actively be uses in RCA to reducethe number of repetitive failures and achieve a better maintenance program.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikknb_NO
dc.titleVedlikeholdsfunksjonennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel