dc.description.abstract | Mål
Tema for masteroppgaven er hvordan studenter kan få hjelp til å mestre psykiske vansker på et tidlig tidspunkt. For å få til dette har vi lagt vekt på iterativ konseptutvikling med studenter og forankring av prosjektet hos relevante aktører med ansvar for samtale- og kurstilbud for studenter ved NTNU i Trondheim.
Metode
I prosjektet har vi benyttet oss av tjenestedesignmetodikk, med vekt på kvalitativt innsiktsarbeid for å kartlegge studenters behov og tjenestetilbudet. Vi har gjennomført aktiviteter som semistrukturerte intervjuer, workshops, litteratursøk og prototypetesting for både å hente innsikt og å skape ideer i samarbeid med studenter og aktører. Masteroppgaven har vært et designprosjekt med fokus på strategi, og vi har derfor også brukt aktivitetene som et strategisk verktøy for å forankre prosjektet hos aktører.
Innsikt
Kartleggingsarbeidet avdekket at det kan være vanskelig å oppsøke hjelp på et tidlig tidspunkt fordi terskelen føles høy for å ta kontakt. Studentene mangler oversikt over hva som tilbys og at studentene føler seg alene om å kjenne på psykiske utfordringer. Innsikten viste også at gode relasjoner og miljøet på lærestedet er viktig for å forebygge psykiske lidelser. Konseptarbeidet fokuserte derfor på å tilgjengeliggjøre tjenester, tilby tjenester tilpasset ulike behov, normalisere psykisk helse og forebygge ensomhet.
Resultat
Strategiarbeidet endte i to ulike prosjekter, der prosjektet med Sit var hovedfokus. Dette konseptet er en nettbasert veiviser som oppmuntrer studenter til å reflektere over sin egen situasjon, slik at de kan finne råd, samtaletilbud og kurstilbud som kan hjelpe dem i hverdagen. Løsningen legger spesielt vekt på anvendbar informasjon og på å vise et bredt tilbud. Studenter opplevde løsningen som relevant, og Sit var positive til å ta med seg innsikt fra konseptutviklingen videre. Konseptet for NBS retter seg mot institutter for å tilgjengeliggjøre tiltak som forebygger ensomhet blant studenter. Prosjektet videreføres av Nordens beste studieby. | |