Baklys som et mottiltak for påkjørsler bakfra: - Avstand holdt bak biler med og uten baklys
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2405930Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
FN sammen med store bilselskaper avtalte i 2008 at baklysene skulle skrus av på dagtid for å redusere drivstofforbruket (Regulation nr 48). Problemet med denne reguleringen er at den kun har fokusert på å redusere drivstofforbruket og spørsmålet om hvordan tiltaket kan påvirke trafikksikkerheten er ikke undersøkt.
Et litteraturstudie ble utført for å se hvilken innvirkning avskrudde baklys kan ha på trafikksikkerhet. Forskningen viste at kjørelysene bak på bilen hjelper sjåfører til å beregne avstanden til bilen foran. Den nye reguleringen kan dermed gjøre prosessen rundt avstandsberegning vanskeligere. Siden baklysene forenkler avstandsberegning, ble følgende hypotese undersøkt for å studere innvirkning den nye reguleringen kan ha på trafikksikkerheten: "Sjåfører holder kortere tidsavstand når de følger en bil der baklysene er slått av".
Ved å bruke induktive sløyfer kombinert med videoobservasjoner på utvalgte vegstrekninger, med varierende fartsgrenser i Trondheim, har bilers tidsluker, med og med uten baklys blitt sammenlignet. En parvis t-test og kjikvadrattest ble brukt for å sammenligne resultatene. Ingen signifikante resultater ble funnet på 5 \% signifikant nivå. Resultatene indikerer ingen endring eller lengre avstand når en sjåfør følger en bil uten baklys på dagtid. Dette er motsatt av den oppsatte hypotesen.
I tillegg viste spørreundersøkelsen utført (N = 152) at 1/3 av førerne ikke hadde lagt merke til at nye biler kjørte uten baklys i dagslys. Blant dem som hadde lagt merke til biler uten kjørelys oppgav 57 \% at de ikke endret sin kjøreatferd , mens 34 \% holdt lengre avstand og 11 \% kortere avstand, bak en bil uten kjørelys.
Det er vanskelig å si noe om dette er en korttidseffekt eller om det vil være slik at folk holder lik eller lengre avstand i fremtiden. Denne undersøkelsen er bare en del av mange problemstillinger det nye regelverket byr på, og mer forskning er nødvendig for å kunne konkludere om avskrudde baklys er positivt eller negativt for trafikksikkerheten.