Show simple item record

dc.contributor.advisorVedvik, Nils Petter
dc.contributor.authorBrowne, Eirik Monteagle
dc.date.accessioned2016-09-06T14:00:43Z
dc.date.available2016-09-06T14:00:43Z
dc.date.created2016-06-09
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:15862
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404717
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler design, produksjon og testing av en karbonfiber krasjdemper, ment å bli brukt på Formula Student-lag Revolve NTNU s 2016 racerbil. Formula Student er verdens største ingeniørkonkurranse for studenter. Hvert lag som deltar lager hver sin bil, og konkurrerer i de mange forskjellige øvelsene på de forskjellige konkurransene rundt om i verden. Konkurransene belønner ingeniørdelen av bildynamikk, som akselerasjon, styring og veigrep. Derfor er det viktig at bilene er så lette som mulig, dersom man ønsker å prestere på et høyt nivå. Støtfangeren er den delen av bilen som skal deformere seg under et krasj og absorbere kinetisk energi for å beskytte sjåføren av bilen. Mellom støtfangeren og chassiset på bilen er det en anti-gjennomtrengningsplate som har som formål å forhindre at noe å trenger igjennom og inn i monocoquen under et krasj og dermed skade føreren. Mange forskjellige støtfangerkonsepter har blitt undersøkt for å kunne lande på det konseptet som var mest ideelt. Dette inkluderer blant annet sikkerhet, vekt, forutsigbarhet og lett tilgang til pedalboksen på bilen. Det valgte konseptet var krasjnesen, som gjorde de best i alle kategoriene. Materialet brukt til konstruksjon av krasjnesen var Tencate E745 karbonfiber og Aramid Honeycomb kjernemateriale. Produksjon av krasjnesen fant sted i lokalene til Kongsberg Defence and Aerospace, og krasjtesting for å få krasjnesen godkjent for bruk i konkurransen ble utført hos Benteler Automotive. For anti-gjennomtreningsplaten sin del, måtte ekvivalens til minimumskravet i konkurransereglementet av 1,5 mm stål eller 4 mm aluminium bli bevist. Dette ble gjort gjennom testing, som inkluderte 3-punkts bøy, penetrasjon og festepunktstesting. Det valgte materialet var Hexply 8552 karbonfiber, og produksjonen og testing ble gjennomført på NTNU.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectProduktutvikling og produksjon, Produktutvikling, beregning og bearbeiding
dc.titleOptimalisert karbonfiber krasjnese for høyytelses Formula Student racerbil
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber134


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record