”Nesten alt kan være en Flamme-bok. Nesten ingenting er det”? : en litteratursosiologisk undersøkelse av Flamme Forlag
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2403428Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Flamme Forlag ble etablert i 2008 av de tidligere Klassekampen-journalistene Bendik Wold og Nils-Øivind Haagensen. Ved å analysere Flamme Forlags programskrift, Brenn ned skiten, ut fra det teoretiske rammeverket Pierre Bourdieu tilbyr i The Rules of Art, argumenterer oppgaven for at forlaget prøver å initiere en revolusjon på det litterære feltet. Forlagsredaktørene vil satse på konseptuell litteratur og realistisk poesi som en motvekt til den språkkritiske poesien som de mener dominerer feltet.
Cappelen-Damm eier 80% av forlaget. Denne oppgaven tar sikte på å utforske Flamme Forlags rolle som avantgardistisk imprint-forlag gjennom en kvantitativ analyse av katalogtekstene til forlaget i perioden 2008 til våren 2015. I hvor stor grad legger forlaget vekt på de programfestede fokusområdene konseptuell- og realistisk litteratur i presentasjonen av egne bøker? Har dette endret seg over tid? I begynnelsen av 2014 uttalte Bendik Wold til flere aviser at det er vanskelig å forsvare en satsing på smal og eksperimentell litteratur, siden det ikke er lønnsomt innenfor det institusjonelle rammeverket Flamme opererer i: Eiere etterlyser profitt, mens innkjøpsordningen ikke gir nok penger til forlaget. Derfor fokuserer denne oppgaven på å se om det er noen forskjell i selvfremstillingen til forlaget etter 2013: Markedsfører de færre bøker i tråd med programmet i 2014 og 2015 enn tidligere? Funnene i oppgaven tyder på at noen færre utgivelser blir markedsført som konseptuelle etter Wolds uttalelser, mens andelen utgivelser som blir markedsført som realistiske har økt litt. Flamme Forlag markedsfører følgelig utgivelsene sine i tråd med programmet sitt, også etter at forlaget står overfor strengere krav til profitt.
I november 2015 forandret forlaget nettdesign, noe som førte til endringer i måten forlaget markedsfører bøkene sine på. Oppgaven argumenterer for at Flamme har gått bort fra en tidligere uttalt nettstrategi, hvor hovedtanken var å bryte med etablerte konvensjoner på det litterære feltet, til fordel for et mer strømlinjeformet design. Endringen i nettdesignet fører altså til en mer kommersiell presentasjon av forlagets utgivelser.