Psykoedukasjon og familieterapi for unge pasienter med første episode psykose-Hvordan kan sykepleiere bidra til økt kunnskap og mestring ved bruk av psykoedukasjon hos familien og pasienten med førsteepisodepsykose?
Abstract
Innledning: Det kan være vanskelig å skille fra hverandre hva som er tidlige tegn på psykose, og hva som er normal adferd hos en tenåring. Mange adferds-forandringer hos tenåringer kan, i visse tilfeller, sammenlignes med de forandringer som skjer hos en pasient i tidlig fase av psykoseutvikling. Psykoedukativ familiebehandling er anbefalt i Nasjonale faglige retningslinjer. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å finne ut om psykoedukasjon av pårørende og pasienter med førsteepisodepsykose er en effektiv behandling. Vi ønsker også å finne ut i hvilken grad forståelse, kunnskap og mestring blir påvirket hos pasienter og pårørende som mottar psykoedukativ behandling. Metode: Oppgaven er et litteraturstudie. Databaser som er benyttet er: Cinahl, PsychInfo OVID og Cochrane. Konklusjon: Psykoedukasjon for pasienter og deres familier gir økt kunnskap, forståelse og mestring. Reinnleggelsesraten er lavere for pasienter og familie som har deltatt i pyskoedukativt familiearbeid eller flerfamiliegrupper. Introduction: It may prove challenging to differentiate early signs of psychosis apart from ordinary behavior in an adolescent. Many behavioral changes in the adolescent can, in certain cases, be compared to the changes happening in a patient in the prodromal phase of psychosis development. Family psychoeducation is recommended in the national guidelines og treatmet of psyhosis. Purpose: The purpose of this bachelor thesis is to discuss if family psychoeducation aimed at patients with first episode psychosis is an effective method of treatment. We also want to determine how much understanding, knowledge and coping are influenced in patients and families who receive psychoeducational treatment. Method: The Bachelor thesis is a literature study. Databases used are: Cinahl, Psychinfo OVID and Cochrane Conclution: Psychoeducation for patients and their family does increase knowledge, understanding and coping. The relapse rate is lower for patients who has, together with their family, participated in psychoeducative family groups or multi family groups.