Show simple item record

dc.contributor.advisorÅfarli, Tor Anders
dc.contributor.authorKarlsen, Ida Kristin Holm
dc.date.accessioned2016-08-25T13:14:32Z
dc.date.available2016-08-25T13:14:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401823
dc.description.abstractI denne masteroppgaven blir det gitt en ny-konstruksjonistisk rammeanalyse av språkforståelsen til barn mellom 4 og 6 år. Barn er avhengig av å utvikle syntaktisk-semantiske rammer når de skal lære seg forholdet mellom syntaks og semantikk. Dette er nødvendig for at barn skal kunne kommunisere hensiktsmessig med voksne og forstå det de voksne sier til dem. Syntaktisk-semantiske rammer blir derfor forstått som et universelt og allmenngyldig prinsipp, og som et uttrykk for en språkspesifikk tilordnet parameterverdi. I norsk har vi fem syntaktisk-semantiske rammer som alle voksne språkbrukere med norsk som morsmål har tilgang på. Barn mellom 4 og 6 år ser derimot ikke ut til å ha ferdigutviklet rammene. I denne undersøkelsen blir barna testet på hvor godt de forstår setninger der verb har blitt plassert i en ramme som ikke korrelerer med verbets semantisk-konseptuelle innhold. Barna mestrer ikke alltid å tolke setninger ut fra den korrekte rammesemantikken, men støtter seg på den implisitte rollesemantikken til verb. Barn mellom 4 og 6 år er derfor fortsatt i ferd med å internalisere de syntaktisk-semantiske rammene og å utvikle kompetanse på forholdet mellom syntaks og semantikk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKan man spise mamma og pappa ut av huset? : en ny-konstruksjonistisk rammeanalyse av barns språkforståelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018nb_NO
dc.source.pagenumber67nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record