"Tåler du meg?" : en kasuistisk presentasjon av en terapiprosess med en jente i skjevutvikling
Master thesis
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3140]
Abstract
Denne studien setter søkelyset på hvordan psykoterapi med barn kan bidra til økt selvagens og affektbevissthet samt betydningen av parallelt foreldrearbeid som underbygger og støtter barnets utvikling og som bidrar til økt intersubjektiv deling mellom foreldre og barn. Terapiforløpet som skisseres, illustrerer en jente med internaliserende vansker med tilhørende lav selvagens og affektbevissthet. Oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt kalt «Objektive endringsmål i psykoterapi med barn». Terapiformen som er benyttet, er tidsavgrenset intersubjektiv terapi med barn (TIB). TIB tar utgangspunkt i barnets subjektive forståelsesverden og kommunikasjonsform. Intersubjektive møter hvor terapeuten toner seg inn på klientens uttrykk, parallelt med foreldrenes økte forståelse av og endrede tilnærming til klienten, støtter hennes utvikling og underbygger barnets selvagens og affektbevissthet. Klientens positive endringer viser seg både i hennes atferd, væremåte og utsagn samt gjennom foreldrerapporterte resultater og affektbevissthetsintervjuer gjennomført både før og etter terapien. Barnets utvikling i terapi indikerer økt relasjonell og sosial kompetanse og gir muligheter for andre typer samspill, som videre kan fortsette å styrke barnets selvagens, affektbevissthet og sosiale og psykologiske fungering.