Helse, sense of coherence og funksjon i studielivet hos sykepleierstudenter : en kvantitativ studie av sykepleierstudenter ved sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
Master thesis
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1394]
Abstract
Bakgrunn og formål: Sykepleierutdanning i Norge er en 3årig bachelorutdanning hvor
sykepleierstudenter etter funn i ulike studier kan forventes å oppleve akademisk og
praksisrelatert stress. Dette stresset kan blant annet føre til fysisk og psykisk sykdom, fravær
og frafall i studiene. Følgende av stresset som sykepleierstudenter kan oppleve vil også være
negativt for samfunnet ettersom det er utregnet et underskudd på 28 000 sykepleier i 2035.
Innenfor helseteorien Salutogenese er sense of coherence (SOC) et teoretisk mål som
benyttes for måle styrken hos en person til å tåle stressende og utfordrende hendelser.
Oppgavens formål er å beskrive hva som kjennetegner sykepleierstudenter når det gjelder
egenvurdert helse, sense of coherence og funksjon i studielivet og å undersøke om
studentenes SOC kan relateres til egenvurdert helse og studiefunksjon.
Metode: Det ble utført en tverrsnittsundersøkelse med spørreskjema som metode. 355(N)
deltakere fylte ut skjema blant første- og andreårsstudenter ved sykepleierutdanningen ved
Høgskolen i Sør-Trøndelag som gir en svarprosent på 78.54 % hos de to kullene og 55.56%
ved hele sykepleierutdanningen. Analysering ble gjort ved hjelp av IBM SPSS og utført i tre
omganger: deskriptive analyser, bivariate regresjonsanalyser inklusiv
multikollinaritetsanalyse og multivariat hierarkisk regresjonsanalyse.
Resultat: De aller fleste av sykepleierstudentene rapporterer om god/svært god helse noe
som kan relateres til studentenes generalized resistance resources (GRRs), unge alder og høye
sosioøkonomiske status. Studentene rapporterer om ulike helseplager som kan skyldes
stresset som sykepleierstudenter kan oppleve som vist i andre studier. Studentene fungerer
godt i studielivet men har også utfordringer på ulike områder. Sammenlignet med resultater
fra andre sammenlignbare studier har sykepleierstudentenes en gjennomsnittlig til sterk SOC.
Sykepleierstudentenes helse og funksjon i studielivet kan relateres til studentenes SOC-score,
hvor 38.7 % av variansen i SOC-scoren forklares av noen av variablene i spørreskjemaet.
Konklusjon: Sykepleierstudentene kjennetegnes av å ha en veldig høy andel god egenvurdert
helse til tross for ulike helseplager. Sykepleierstudenten har en sterk sense of coherence og
funksjonen i studielivet målt etter studieprogresjon og fornøydhet med studiet er god, selv om
det er utfordringer knyttet til følelsesmessige problem og hodepine som kan relateres til
studieaktivitet. Sykepleierstudentenes SOC kan relateres til egenvurdert helse og
studiefunksjon hvor egenvurdert helse, langvarig sykdom, opplevelse av studiet som
meningsfylt, følelsesmessige problem, fornøydhet tilværelsen, hodepine, medikamentbruk og insomnia forklarer 38.7 % av variansen i studentenes SOC-score.