Tilhørighet i et inkluderende fellesskap for en elev med cochleaimplantat : en kvalitativ studie av læreres arbeid med å skape et godt læringsmiljø for en elev med hørselshemming
Abstract
I denne kvalitative studien er fokuset rettet mot en spesialpedagog og en kontaktlærers praksis
der de tilrettelegger for et godt læringsmiljø for en elev med hørselshemming. Begrepet
hørselshemming vil bli brukt om en elev som benytter cochleaimplantat (CI). Ved store
hørselstap og døvhet, kan behandling med CI gi bedre hørselsfunksjon (Simonsen &
Kristoffersen, 2001). Læringsmiljøet kan sees på som fysiske forhold, læremidler, lærestoff,
vurderings- og arbeidsformer, planer, holdninger og syn på læring, organisering av
undervisningen, og sosiale relasjoner. Det kan også sees på som det miljøet elever opplever
eller erfarer i skolen (Skaalvik & Skaalvik, 2013). I oppgaven har jeg fokusert på de
forholdene i skolen som lærerne kan påvirke og har innflytelse på, og som har betydning for
elevenes opplevelse av læringsmiljøet. Det har vært en særlig vekt på hvordan lærerne kan
skape et godt læringsmiljø, som kan ivareta elevens forutsetninger, og samtidig det
fellesskapet som eleven er en del av. Med utgangspunkt i dette har problemstillingen vært
følgende: Hvordan kan lærere skape et godt læringsmiljø for en elev med hørselshemming?
For å få belyst denne problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ observasjon- og
intervjustudie. En spesialpedagog, og en kontaktlærer for en elev med hørselshemming i
barneskolen ble observert og intervjuet. Analyse og tolkningsarbeidet resulterte i tre
kategorier som belyser hvordan lærerne kan skape det gode læringsmiljøet gjennom: «Ytre
tilrettelegging», «Pedagogisk tilrettelegging» og «Relasjonsbyggende tilrettelegging».
Funnene i studien blir blant annet drøftet i lys av læring og motivasjonsteori, hvor et
sosiokulturelt perspektiv på læring og sosialkognitiv teori har vært relevant. Sosiokulturell
teori har fokus på dialogen, sosial samhandling, elevenes nærmeste utviklingssone, og
pedagogisk stillasbygging. Sosial kognitiv teori har derimot fokus på forventning om
mestring, motivasjon og selvbestemmelse. Det vil i denne sammenheng bli fokusert på
hvordan lærere tilrettelegger for disse forholdene, slik at en elev med hørselshemming skal få
et godt læringsmiljø i skolen.