Lekens betydning for sosial kompetanse i barnehagen
Abstract
Denne forskningsoppgaven er rettet inn på lekens betydning for utvikling av sosial
kompetanse hos barnehagebarn. Fokuset ligger på hva pedagogiske ledere i barnehagen legger
i leken og dens rolle i forhold til utvikling av sosial kompetanse hos barn i barnehagen.
Problemstillingen for forskningsoppgaven er: «Hvordan ser pedagogiske ledere på lekens
betydning for utvikling av sosial kompetanse?»
Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming hvor datamaterialet er blitt
samlet inn gjennom tre intervjuer, som etter at datamaterialet var ferdig behandlet viste seg å
være intervjuer som bar preg av både et delvis strukturert intervju og et strukturert intervju.
Utvalget mitt bestod av to pedagogiske ledere og en faglig leder (tidligere pedagogisk leder).
Målet med intervjuene var å få deltakernes refleksjoner, erfaringer og meninger rundt temaet.
Under intervjuene la deltakerne mest vekt på sammenhengen mellom lek og sosial
kompetanse og voksenrollen i forhold til lek og sosial kompetanse. Derfor var det naturlig at
det ble to kategorier; lek og sosial kompetanse og voksenrollen. I disse kategoriene har jeg
tolket det innsamlede datamaterialet, for så å drøfte det opp mot teori og annen forskning.