dc.description.abstract | BAKGRUNN
Oppgaven ble igangsatt på initiativ fra statlige NAV og Prosjekt Brukerdialog v/Trude Hole. Bakgrunnen for oppgaven var at NAV ønsket hjelp til å utforske målgruppen Unge nyutdannede jobbsøkere fra høyere utdannelse, og hvilke tjenester NAV kan tilby for å nå ut til og skape verdi for denne brukergruppen.
MÅL
Målet med oppgaven er å levere verdifulle tjenestekonsept for NAV som svarer på behov og problemområder hos nyutdannede arbeidssøkere, og som kan gjøre NAV til en mer attraktiv tjenestetilbyder for denne målgruppen.
METODE
I oppgaven har tankesettet og metodikken som ligger til grunn for tjenestedesign blitt benyttet. Herunder har metoder som dybdeintervjuer, shadowing, tjenestesafari, kundereisen, service blueprint, value proposition design, workshop, tjenesteprototyping, brukertesting og co-creation vært sentrale. Oppgaven har hatt en brukersentrert, smidig og praktisk tilnærming med et tett samarbeid med brukeren og NAV underveis.
RESULTAT
Oppgaven har resultert i en omfattende innsiktsanalyse av brukerens behov og problemområder, og NAVs nåværende posisjon hos målgruppen. Videre har dagens tjenestetilbud til brukergruppen hos NAV og eksterne tjenestetilbydere blitt analysert, og det ble avdekket et gap mellom behov og tjenestetilbud.
Leveransen består av to tjenestekonsepter for NAV som svarer på behov og problemområder hos brukeren som ikke blir dekket i tilstrekkelig grad av NAV og det eksterne markedet. De to tjenestekonseptene som blir presentert kan realiseres hver for seg, men vil sammen skape en helhetlig god brukeropplevelse for målgruppen i både det fysiske og digitale møtet med NAV. Videre gis det anbefalinger til endringer for å skape en bedre brukeropplevelse i NAVs eksisterende tjenester. | |