"Jeg tenker at leseforståelse ikke har noe med det tekniske å gjøre" : en kvalitativ studie av hva lærere vektlegger i sitt arbeid med leseforståelse hos flerspråklige elever
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2382091Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg valgt å sette et nærmere søkelys på leseforståelse hos
flerspråklige elever. Dette er en tematikk som opptar meg personlig fordi jeg selv er
flerspråklig og det er et tema jeg mener er viktig i skolen, fordi lesing er en grunnleggende
ferdighet og fordi flerspråklige elever er en stor del av elevmassen. Problemstillingen som
danner grunnlaget for selve oppgaven er: Hva vektlegger lærere i sitt arbeid med
leseforståelse hos flerspråklige elever i skolen? Hensikten med studien er å få innsikt i
hvordan man arbeider med leseforståelse blant flerspråklige elever, og dette blir belyst
gjennom kvalitative dybdeintervju av tre lærere som har erfaring med dette.
Tolkningen av datamaterialet og resultatet fra analysen, viste fire sentrale kategorier som
besvarer problemstillingen godt. Forskningsdeltakerne vektla særlig lesemotivasjon,
læringsfremmende aktiviteter, morsmål og samarbeid. I forhold til lesemotivasjon, vektla
forskningsdeltakerne indre motivasjon og mestring. Mestring ble her en viktig drivkraft når
det gjaldt å holde lesemotivasjonen oppe. Læringsfremmende aktiviteter var den mest
krevende kategorien å navngi fordi den omhandlet det direkte arbeidet med elevene.
Læringsfremmende aktiviteter rommer mye av den praksisen lærerne faktisk gjorde i forhold til leseforståelse. Læringsstrategier utgjorde en viktig underkategori der målet var å gi elevene de redskapene de trengte for å lese tekster. I tillegg var det viktig at de lærte noen strategier de kunne bruke når de møtte motgang. Et annet viktig funn i denne hovedkategorien var lærerens refleksjon, både når det gjaldt bruken av læringsstrategier og all annen undervisning knyttet til leseforståelse. Jeg gjorde meg tidlig formeninger om at morsmål kom til å bli en viktig kategori. Morsmålet har stor betydning for språkutviklingen på begge språk. Morsmålet er også et svært nyttig verktøy når det gjelder tospråklig fagopplæring. Her er det særlig viktig med et godt tverrfaglig samarbeid i tillegg til at det er avgjørende å ha gode norskferdigheter for å få til en god kobling mellom språkene. Samarbeid gikk både ut på det tverrfaglige samarbeidet mellom ulike yrkesgrupper i skolen og foreldresamarbeidet. Samarbeid ble trolig den mest utbredte hovedkategorien fordi den også kom til utrykk gjennom de tre andre hovedkategoriene.