dc.contributor.author | Jensen, Gro | |
dc.date.accessioned | 2016-03-01T09:02:39Z | |
dc.date.available | 2016-03-01T09:02:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-326-1433-2 | |
dc.identifier.issn | 1503-8181 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2381001 | |
dc.description.abstract | Phd-studien omhandler unges medvirkning i en nettverkskontekst i barnevern, når en norskutviklet sosial nettverksmetode som kalles Flipover-metoden tas i bruk i problemløsning. Denne nettverkstilnærmingen tilrettelegger for unges medvirkning gjennom ulike metodiske steg. Det empiriske grunnlaget er intervjuer med utøvere og ungdom, og observasjon i nettverksmøter med ungdom, barnevern og sosialt nettverk. Studien belyser kritiske vilkår for unges brukermedvirkning i barnevern. Et sentralt fokus er hvordan utøvernes egen maktposisjon og innebygd makt i barnevern som institusjon, konstruerer samhandling med unge brukere. Medvirkningspraksis kan utvikles ut fra at de unge brukerne (eller foreldrene) viser vilje til samarbeid, og tilslutter seg samhandlingsformer i barnevern. Også ungdommens problemformat ut fra hvordan utøverne definerer det, i tillegg til lovverk og arbeidsrutiner i barnevern, påvirker hvordan brukermedvirkning utvikles. Avslutningsvis diskuteres fem dilemmaer ved unges brukermedvirkning i barnevern. | nb_NO |
dc.language.iso | eng | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Doctoral thesis at NTNU;2016:46 | |
dc.subject | Brukermedvirkning, barnevern, sosialt nettverk, Flipover-metoden, ungdom, makt, maktutøvelse, posisjoner, vilkår | nb_NO |
dc.title | Unges brukermedvirkning i Flipover-metoden - Dilemmaer ved maktutøvelse i barnevern | nb_NO |
dc.type | Doctoral thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260 | nb_NO |