dc.contributor.advisor | Kanstad, Terje | nb_NO |
dc.contributor.author | Anda, Ylva | nb_NO |
dc.contributor.author | Edvardsen, Synnøve Bangor | nb_NO |
dc.contributor.author | Mørk, Ingrid | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T12:04:20Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T12:04:20Z | |
dc.date.created | 2014-10-21 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 757327 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:11919 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/237584 | |
dc.description.abstract | Oppgaven omhandler vurdering av tilstanden og bæreevnen til Nerlandsøybrua. Modellering og analyse er gjort i rammeprogrammet NovaFrame. I oppgaven presenteres teorigrunnlaget og forutsetninger for beregningene. I tillegg inneholder oppgaven en litteraturdel om årsaker og konsekvenser av nedbrytningsmekanismer i betong. Brua stod ferdig i 1967 og er en bjelke-platebru med et hovedspenn på 40 meter. En spesialinspeksjon utført av Rambøll i 2011 på vegne av Statens vegvesen avdekte mulig korrosjon som følge av høyt kloridinnhold i betongen. Kapasitetskontroll er derfor utført for brua slik den er prosjektert og for dagens tilstand, hvor korrosjonsskader er tatt i betraktning. Kapasitetskontrollene er i henhold til gammel norsk standard, NS 3473. Dimesjonerende laster baseres på håndbok 238 Bruklassifisering. Bruoverbygningen og den mest kritiske søylen er kontrollert i bruddgrensetilstand. For å ta hensyn til skader på brua er kapasiteten beregnet på nytt for to ulike tilfeller; ved å redusere armeringsarealet og ved å utelukke betongoverdekningen. Bruas kapasitet i uskadd tilstand overskrides for Bruksklasse 10 i flere snitt i bruoverbygningen. Mest kritisk er skjærkapasiteten i tverretning, hvor utnyttelsesgraden er svært høy. Kapasiteten for felt- og støttemoment for feltene nærmest land er overskredet i prosjektert tilstand, noe som er kritisk, da kloridprøver og synlige skader antyder at området kan være korrosjonsskadet. Søylekapasiteten er tilnærmet fullt utnyttet. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |
dc.title | Evaluering av betongbru med betydelig skadeomfang: Nerlandsøybrua i Møre og Romsdal | nb_NO |
dc.title.alternative | Analysis of Significantly Damaged Concrete Bridge: The Nerlandsøy Bridge in Møre and Romsdal | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 352 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |