Evaluering av betongbru med betydelig skadeomfang: Nerlandsøybrua i Møre og Romsdal
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/237584Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven omhandler vurdering av tilstanden og bæreevnen til Nerlandsøybrua. Modellering og analyse er gjort i rammeprogrammet NovaFrame. I oppgaven presenteres teorigrunnlaget og forutsetninger for beregningene. I tillegg inneholder oppgaven en litteraturdel om årsaker og konsekvenser av nedbrytningsmekanismer i betong. Brua stod ferdig i 1967 og er en bjelke-platebru med et hovedspenn på 40 meter. En spesialinspeksjon utført av Rambøll i 2011 på vegne av Statens vegvesen avdekte mulig korrosjon som følge av høyt kloridinnhold i betongen. Kapasitetskontroll er derfor utført for brua slik den er prosjektert og for dagens tilstand, hvor korrosjonsskader er tatt i betraktning. Kapasitetskontrollene er i henhold til gammel norsk standard, NS 3473. Dimesjonerende laster baseres på håndbok 238 Bruklassifisering. Bruoverbygningen og den mest kritiske søylen er kontrollert i bruddgrensetilstand. For å ta hensyn til skader på brua er kapasiteten beregnet på nytt for to ulike tilfeller; ved å redusere armeringsarealet og ved å utelukke betongoverdekningen. Bruas kapasitet i uskadd tilstand overskrides for Bruksklasse 10 i flere snitt i bruoverbygningen. Mest kritisk er skjærkapasiteten i tverretning, hvor utnyttelsesgraden er svært høy. Kapasiteten for felt- og støttemoment for feltene nærmest land er overskredet i prosjektert tilstand, noe som er kritisk, da kloridprøver og synlige skader antyder at området kan være korrosjonsskadet. Søylekapasiteten er tilnærmet fullt utnyttet.