Analyse og dimensjonering av spennarmert platebru: Generell dimensjonering med spesiell vekt på nytt Europeisk regelverk
Abstract
Oppgaven omhandler Elvenga bru, en del av 6.3 km ny riksveg 7 mellom Ramsrud og Kjeldsbergsvingene iRingerike kommune. Dette er ei spennarmert platebru med total lengde på 59 meter, med to spenn på 24meter hver. Brua er prosjektert etter NS 3473 og Håndbok 185, og er i denne oppgaven kontrollregnet etter reglene i Eurocode.
I bruddgrensetilstanden er brua kontrollert i den verst påkjente delen av feltet og over søylen.Skjærkapasiteten er kun kontrollert ved søylen, der skjærkraften er størst. I bruksgrensetilstanden er det kontrollert at det ikke blir opprissing i den verst påkjente delen av feltet. Lastene det er tatt hensyn til er egenvekt, forspenning, trafikk, temperatur og svinn. Lastvirkningen ble funnet ved hjelp av 3D rammeprogrammet NovaFrame. Brua er kun kontrollert i ferdig tilstand.
Armeringsmengdene var store nok til å ta opp momentene, men EC krevde mer minimumsarmering enn dette. Kravene til minimumsarmering gjorde derfor at det ikke er nok armering i bruplaten. Når det gjelder skjærarmering er det benyttet nesten 4 ganger så mye som nødvendig etter EC.
I del to av oppgaven er det sett på en alternativ løsning til den to felts platebrua, en ett felts kassebru. Denne er dimensjonert i bruddgrensetilstand. Det sett på armeringsmengden midt i feltet og i flensen ved opplegget.Skjær er kun sjekket ved opplegget. Til slutt ble prisen på de to løsningene sammenlignet. Det kom frem at platebru med en søyle på midten sannsynligvis blir litt billigere. Samtidig er tallene ganske usikre, så i dette tilfellet kunne det lønnet seg å regne ut en mer nøyaktig pris på kassebru-alternativet.