Det å utnytte organisasjonskulturen: en studie av organisasjonskultur og indre motivasjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2368430Utgivelsesdato
2015-12-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1563]
Sammendrag
Det snakkes mye om vinner- og prestasjonskulturer, noe som gir en indikator på at en kultur
kan påvirke resultatene og prestasjonene til en gruppe. Dette med hvordan en kultur kan øke
kvaliteten på arbeidet og prestasjonene blant medlemmene, var noe som fanget vår interesse.
Da vi gikk i gang med teoriinnsamlingen ble det fort klart at det som ofte lå bak gode
prestasjoner og kvalitet, var indre motivasjon. Siden det finnes svært lite forskning på hva det
er i en kultur som legger til rette for indre motivasjon, ga dette oss et ønske om å bidra til å
kunne svare på dette. Det var dette som dannet bakgrunnen for studien vår. Med studien ønsker
vi å svare på følgende problemstilling:
Hvordan kan en organisasjon legge til rette for indre motivasjon ved hjelp av
organisasjonskulturen?
Studien har et eksplorerende utgangspunkt med et formål om å forklare hvordan, og på hvilken
måte organisasjonskulturen kan påvirke den indre motivasjonen hos de ansatte i organisasjonen.
Gjennom en casestudie hvor det er utført kvalitative dybdeintervjuer av både konsulenter og
kunder til Bouvet sitt kontor i Trondheim, gir oppgaven innsikt rundt fenomenet
organisasjonskultur, og hvordan den kan legge til rette for indre motivasjon.
Denne studien viser at det som er avgjørende for om en organisasjonskultur legger til rette for
indre motivasjon, er hvorvidt elementene i kulturen tilrettelegger for både interaksjon mellom
medarbeiderne, og en følelse av frihet og valgmuligheter under utførelse av arbeidsoppgavene
hos medlemmene i organisasjonen. Interaksjon mellom medlemmene av kulturen kan føre de
tettere sammen, slik at de kan knytte sosiale bånd. Dette bidrar til å skape en god plattform for
læring og gode prestasjoner, samtidig som at samarbeid ved utførelse av en oppgave kan bidra
til at oppgaven føles mer interessant å jobbe med. Det er nettopp denne følelsen av at oppgaven
er interessant som kan gjøre at den oppfattes som indre motiverende. Interaksjon mellom
medarbeidere kan også bidra til økt følelse av mestring ved at man kan lære av sine kolleger.
Økt følelse av kompetanse og mestring kan videre gjøre at arbeidsoppgavene føles mer
interessante å jobbe med. Grunnen til at det er viktig at kulturen tilrettelegger for en følelse av
frihet og valgmuligheter, er at dette under utførelse av oppgaver kan gjøre de mer interessante.