En fenomenologisk hermeneutisk studie av adoptivforeldres opplevelse av Circle of Security Virginia gruppekurs, og deres erfaringer i forbindelse med adopsjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2360391Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3140]
Sammendrag
Circle of Security Virginia foreldrekurs, en tilknytningsfremmende intervensjon, ble tilbudt
adoptivforeldre med utgangspunkt i adoptivbarns forhøyede risiko for utrygg og disorganisert
tilknytning, samt psykososiale vansker. I Norge mottar likevel ikke adoptivforeldre som
gruppe noe ekstra oppfølging. Vi intervjuet adoptivforeldrene om deres opplevelser og
erfaringer med foreldrekurset, samt eventuelle opplevde behov i forbindelse med adopsjon.
Fire intervjuer ga et rikt datamateriale og et innblikk i foreldrenes meningskapning og
livsverden. En fenomenologisk hermeneutisk metode ble brukt for å analysere dataene, da
denne både har et beskrivende og fortolkende design. Foreldrenes beskrivelser ble med
utgangspunkt i dette undersøkt i lys av eksisterende teori og forskning.
Analysen resulterte i to hovedtemaer knyttet til COS-kurset, hvor det var
gjennomgående at foreldrene hadde hatt utbytte av både det teoretiske ved kurset, men også
det å delta i gruppe med andre adoptivforeldre. I tillegg identifiserte vi to hovedtema knyttet
til opplevelser av behov etter adopsjonen, og tanker og erfaringer om hvordan behovene kan
møtes bedre. Funnene kan bidra til en forståelse av behov for oppfølging i forbindelse med
adopsjon, og gi ny innsikt i COS-foreldrekurs. Erfaringene gir anledning til å drøfte mulige
implikasjoner knyttet til det å gi kurset som et oppfølgingstilbud til denne foreldregruppen.
Studien synliggjør adoptivforeldres behov for tilbud og oppfølgning etter adopsjon, og har
implikasjoner for nåværende og fremtidig praksis med hensyn til kompetanseheving,
oppfølgning og tilbud til adoptivfamilier.