Effektiv implementering av kreativitet i ikke-kreative bedrifter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2357977Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1047]
Sammendrag
BakgrunnBehovet for kreativitet gjør seg i stadig økende grad gjeldende i de fleste norske bedrifter. For å kunne konkurrere globalt, må kreativiteten økes slik at også innovasjon får mulighet til å utvikle seg. Det finnes i dag en rekke kurs som har som mål å fremme kreativitet i bedrifter som ikke utnytter sitt kreative potensiale. Disse kursene baserer seg på teknikker og metoder, som oftest utviklet for og av designere. Slike kurs har eksistert lenge, men likevel er det mange bedrifter som henger etter når det gjelder kreativitet.
MålMålet med prosjektet er å finne en metode for å fjerne kreativitetshindringer og dermed skape en kultur som fremmer kreativitet i bedrifter som sliter med kreativitet og innovasjon.
MetodeProsjektet er delt inn i fire faser: innsikt, undersøkelser, konseptutvikling og resultat. I innsiktsfasen besto av et omfattende litteraturstudie, for å finne ut hva som ligger i begrepet kreativitet og hvordan kreativitet fungerer i praksis. Undersøkelsene omfatter dybdeintervjuer med mennesker i kreative yrker, samt observasjoner av en bedrift som tradisjonelt ikke er kreativ. I konseptutviklingsfasen undersøkte jeg hvilke løsninger som var aktuelle for problemstillingen jeg hadde opparbeidet, og hvordan disse løsningene kunne utformes. Resultatfasen består av selve metoden jeg endte opp med, og hvordan den fungerer.
ResultatJeg kom fram til at kreativt arbeid er avhengig av fem grunnleggende kriterier: tid, tillit, anerkjennelse, beslutningsfrihet og kunnskap. For å fremme kreativitet i en bedrift må disse fem kriteriene være tilstede, ellers vil ikke kreative metoder og teknikker få feste. Jeg utviklet derfor en metode som måler status for kriteriene i en bedrift, samt en prosess bestående av workshoper og egentreningsfaser. Prosessen er en langvarig bearbeiding og utvikling av kulturen innad i bedriften, og skal legge grunnlaget for en ny, kreativitetsfremmende måte å jobbe på for bedriften.
KonklusjonPå tross av et bredt spekter av kreativitetskurs som finnes i Norge i dag, gjøres det lite for å bedre forutsetningene for kreativitet. Nettopp dette har jeg forsøkt å gjøre noe med. Jeg har kommet fram til at det gjelder å skape en kultur som fremmer kreativitet, heller enn å forsøke å innføre kreativitetsteknikker. Jeg vil åpne for diskusjon rundt bedriftskulturer, forsøke å belyse hvilke behov som legger til rette for kreativitet, og hvordan disse behovene møtes.Jeg vil med dette forsøke å endre tankesettet og holdningene til bedrifter som i dag ikke utnytter sitt fulle kreative potensiale. Dette er en lang og krevende prosess, men den er viktig.