Kommunikasjon i omstilling : en undersøkelse av ansattes opplevelse av endringskommunikasjon og kommunikasjonsklima
Abstract
Tema for denne oppgaven er endringskommunikasjon. Den belyser ansattes
opplevelser av internkommunikasjon i forbindelse med organisasjonsendring og
hvordan kommunikasjonsklima kan legge til rette for god fremtidig
endringskommunikasjon. Teorien som er brukt er en blanding av
kommunikasjonsteori og organisasjonsteori som er relevant for å belyse
problemstillingen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i en bedrift som nylig har vært
igjennom en endring. Empiriske data er hentet fra fokusgrupper med bedriftens
ansatte for å få innsikt i deres opplevelse av kommunikasjonen. Resultatene viser at
planlagt og strategisk informasjon er viktig for de ansatte og deres psykososiale
arbeidsmiljø – både informasjon om det organisatoriske grunnlaget for endringen og
implikasjoner internt som angår de ansatte mer direkte. Åpen kommunikasjon er
essensielt for å unngå rykter og usikkerhet, skape tillit og troverdighet. Medvirkning
er sentralt for at ansatte skal kunne bidra i endringsprosessen og for at deres
perspektiv skal kunne tas i betraktning av ledelsen i organisasjonsendringen. Dette er
også sentralt i det generelle kommunikasjonsklimaet som ligger til grunn for god
endringskommunikasjon. For dette spiller IKT en sentral rolle i form av
tilrettelegging for enklere kommunikasjon, men avhenger av de ansattes bruk dersom
den skal være et nyttig verktøy.