Barn eller innvandrere? : tilbudet til enslige mindreårige asylsøkere etter bosetting
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2356366Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en sosiologisk studie av omsorgstilbudet til bosatte enslige mindreårige asylsøkere i aldere 15-18 år. Det empiriske datamaterialet er generert gjennom ni semistrukturerte intervju med miljøarbeidere på boinstitusjoner og barnevernsansatte. Hovedfokuset har vært hvordan synet på disse ungdommene og ressursene som ilegges boinstitusjonene påvirker tilbudet deres. De teoretiske perspektivene oppgaven baserer seg på er «barneperspektivet» og «diskursteori», i tillegg til paragrafer fra barnekonvensjonen som har satt rammer for barns rettigheter. Studien kommer frem til et tydelig skille i synet på enslige mindreårige asylsøkere som barn eller innvandrere. I et barneperspektiv tilsvarer dette skillet mellom her og nå og fremtiden og om man ser på ungdommene som «human beings» eller «human becomings». Begrepene fra barneperspektivet beskriver hvor man har fokuset under omsorgen for ungdommene, og hvordan man ser på deres evne til å reflektere over egne behov. Disse perspektivene påvirker om tilbudet ungdommene får, er et omsorgstilbud eller et integreringstilbud, både gjennom hvilken hjelp og støtte ungdommene får, og hvilken faglig kompetanse miljøarbeiderne har. Ressursene som ilegges ungdommene påvirkes mest i det daglige av bemanningen på boinstitusjonene. Dette påvirker hvor mye tid miljøarbeiderne får sammen med hver enkelt ungdom, og mulighetene for å gi dem et ettervernstilbud når de flytter ut. Hovedfokuset på boinstitusjonene blir derfor raskt at ungdommene skal lære seg norsk og klare seg selv.