Evaluering av varmevekslere for bruk i klimaanlegg i busser
Abstract
Masteroppgaven omhandler fordamperen og gasskjøleren til et R744 klimaanlegg for bybusser. Det erforetatt målinger på en prototypeversjon av anlegget. Videre er varmevekslerne og mulige forbedringer avdisse analysert ved hjelp av datasimuleringsprogrammet HXSIM. I denne rapporten er hovedfunnene framålingene og datasimuleringene gjengitt.Målingene i forbindelse med fordamperen er forbundet med stor usikkerhet på grunn av demålemetodene som var tilgjengelig. Det er likevel klart at hastigheten til arbeidsmediet er lav ifordamperen. Det ser ut til at dette gjør at det samler seg kompressorolje i fordamperen.Datasimuleringene viser at egenskapene til fordamperen bedrer seg dersom hastigheten økes. Størregrad av seriekoblinger i den testede fordamperen, andre rør-i-finne konfigurasjoner og MPE rørfordampere gir forbedringer.Også målingene i forbindelse med gasskjøleren er preget av lavt presisjonsnivå. Gasskjøleren ble byggetinn på en alternativ måte før målingene tok til. Den nye konfigurasjonen gir økt trykktap fordikompressorolje samler seg i oppoverstrømningen der kjølemediet flyter sakte. Den ønskede forbedringeni utløpstemperatur i forbindelse med den nye konfigurasjonen ble ikke påvist.Datasimuleringen viser at gasskjøleren kan forbedres ved å introdusere noe flere rør, flere mikrokanaler irørene og ett ekstra pass. Større forbedringer kan oppnås med et mindre tverrsnitt, men en ekstra radmed rør, enten i hele høyden eller kun deler av den. Dette forutsetter blant annet at den antagelsen somble gjort med hensyn på luftstrømning ikke er alt for langt fra det som kan gjenskapes i virkeligheten