Mobilspill som insentiv til oppmøte på skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2353609Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen dreier seg om bruken av spillelementer for å motivere studenter til å møte opp i timeplanlagte aktiviteter. Det gis en introduksjon i begrepene gamification, serious ga-mes, pervasive games, og flow. Videre blir det sett på hvilke andre aktuelle produkter det fin-nes på markedet fra før som prøver å dekke denne problemstillingen ved hjelp av gamification. Behovsbaserte teorier, sosialbaserte teorier, og premiebaserte teorier relatert til motivasjon og spill blir gjennomgått, og deretter ses det på rammeverk som benytter seg av de ulike kategori-ene av motivasjonsteorier. Etter at dette grunnlaget er lagt, blir appen som ble utviklet side om side med denne avhandlingen introdusert. Det ses så på hvilke spillelementer som ble tatt i bruk og hvorfor, samt at en enkel gjennomgang av appens funksjonalitet blir utført. Etter dette ses det på implementasjon og utfordringer relatert til lokasjonsdata og timeplanlegging. Tes-ting er det neste som blir tatt for seg, hvor fokuset av testingen igjen lå på lokasjonsdata og timeplanlegging. To ulike brukerundersøkelser ble gjennomfør; et intervju og en spørreunder-søkelse, hvor resultatene fra begge disse to analyseres i dybden. Avslutningsvis konkluderes det med at studentene i hovedsak er interessert i en app som kan fungere som et verktøy eller hjelpemiddel i forhold til å holde rede på timeplanlagte aktiviteter og deres faglige innhold. Til tross for at det var dette som fikk størst oppslutning blant studentene, så tydet det også på at spillelementer ville være med på å gjøre appen mer interessant og attraktiv så lenge det ikke var spill som var hovedfokuset.