Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngvaldsen, Jonas Alexander
dc.contributor.advisorLervåg Aasprong, Marius
dc.contributor.authorSjåstad, Kristine Velle
dc.date.accessioned2015-10-06T11:29:17Z
dc.date.available2015-10-06T11:29:17Z
dc.date.created2015-06-10
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12871
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2352811
dc.description.abstractDenne studien ser på samspillet mellom organisatorisk læring og kontinuerlig forbedring, og mer spesifikt på overføring av kunnskap og læring i forbedringsarbeidet. Flere og flere bedrifter innser viktigheten av å endre og forbedre seg på en kontinuerlig basis for å sikre bærekraftig konkurransedyktighet og overlevelse i et stadig mer konkurranseutsatt forretningsmiljø. Kontinuerlig forbedringsprogrammer, deriblant lean produksjon, er initiativ og programmer som implementeres av bedrifter for å sikre langsiktig suksess. En grunnleggende tanke bak kontinuerlig forbedring er læring og kunnskapsetablering, hvor organisasjoner forbedrer seg gjennom at ansatte i bedriften lærer, etablerer kunnskap og utveksler kunnskap og erfaring med hverandre. Denne studien ønsker å bidra med innsikt og kunnskap om sammenhengen mellom organisatorisk læring og kontinuerlig forbedring, hvor koblingen ses i lys av overføring av kunnskap og læring. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven er en gjennomgang av litteratur om lean og kontinuerlig forbedring, organisatorisk læring og den lærende organisasjon, samt kunnskapsledelsesprosesser deriblant overføring, deling og lagring av kunnskap. Det empiriske grunnlaget for studien baserer seg på en kvalitativ casestudie av forbedrings-arbeidet på Benteler Aluminium systems Norway AS, en norsk bedrift som produserer deler til den globale bilindustrien. Det empiriske datamaterialet er samlet inn gjennom syv semistrukturerte intervjuer med varighet fra en time til halvannen time. Fire forskningsspørsmål ble utformet for å avgrense og spisse forskningsområdet i denne studien til spesifikke aspekter ved overføring av kunnskap og læring i kontinuerlig forbedringsarbeid. I tillegg til å analysere og diskutere disse fire aspektene ved overføring, ble også utfordringer knyttet til disse presenter og diskutert. Studien har identifisert fire områder for overføring av kunnskap og læring i kontinuerlig forbedring. Disse fire områdene er; overføring mellom kunnskap og handling, overføring av informasjon, kunnskap og erfaringer mellom ansatte, overføring av læring, kunnskap og erfaring fra en problemstilling eller situasjon til en annen, og overføring fra singel-løkke læring til dobbel-løkke læring. Flere utfordringer avdekket i tilknytning disse områdene kan i stor grad forklares ut i fra teori knyttet til organisatorisk læring og de overføringsaspektene som finnes i denne teorien. Funnene i studien viser derfor sammenhengen mellom organisatorisk læring og kontinuerlig forbedring, og støtter synspunktet som finnes i litteraturen om at et organisatorisk læringsmiljø er nødvendig for å oppnå effektiv og vellykket kontinuerlig forbedringsarbeid. Det er funnet at mange aspekter ved organisatorisk læring er sentrale i kontinuerlig forbedring, men studien viser også at kontinuerlig forbedring kan bli for instrumentell og at overføringsaspekter blir dårlig understøttet. På bakgrunn av funnene argumenteres det for at bedrifter som ønsker å drive effektivt og vellykket forbedringsarbeid må ta de ulike overføringsaspektene og overføringsutfordringene på alvor. Funnene viser viktigheten av å støtte organisatorisk læring og kontinuerlig forbedring gjennom for eksempel mekanismer og systemer i bedriften.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell økonomi og teknologiledelse
dc.titleKontinuerlig forbedring sett fra et organisatorisk læringsperspektiv - Overføring av kunnskap og læring i kontinuerlig forbedring
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber140


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel