Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØritsland, Trond Are
dc.contributor.authorJohansson, Linn Nguyen
dc.date.accessioned2015-10-05T15:12:15Z
dc.date.available2015-10-05T15:12:15Z
dc.date.created2015-01-22
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12412
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2351079
dc.description.abstractBakgrunn Digital interaksjon er et sentralt aspekt i dagens tjenestesamfunn. For å gi verdi til brukerne langs hele kundereisen, er det viktig å bruke tid på å forstå hvordan brukerne opplever og oppfatter eksisterende tjenester. Samtidig setter både samfunnet og brukerne større krav til dagens løsninger, og det blir viktigere for interaksjonsdesignere å se de i et helhetlig perspektiv, og utvikle tjenester for en konsistent opplevelse over tid. Denne masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Ruter AS og tar for seg en integrasjon mellom RuterBillett og RuterReise, mobilapplikasjoner for å kjøpe billetter og planlegge reiser med kollektivtransport i Oslo og Akershus. Mål Målet med prosjektet er å spesifisere hvordan integrasjonen mellom RuterBillett og RuterReise bør løses og utvikle et mobilkonsept som imøtekommer brukernes behov og forventninger. Metode Masteroppgaven henter inspirasjon fra tjenestedesign og anvender tjenestedesignmetodikk for å kartlegge brukerne, kundereisen og eksisterende tjenester. Brukerne er viktige medspillere i utviklingen av mobilkonseptet. De har deltatt i gjennomføringen av reisedagbøker, dybdeintervjuer, kortsortering og en workshop samt delt erfaringer knyttet til reiser med kollektivtransport og bruk av Ruters tjenester. I tillegg har aktuelle brukere testet prototyper i utviklingen av mobilkonseptet og retningslinjer for universell utforming er fulgt for å skape løsninger som fungerer bedre for alle. Resultat Brukerstudier og analyser avdekker gap mellom behov og tilbud. Spesielt ved planlegging før reise, orientering under reise og relevant avviksinformasjon. Dette har vært utgangspunkt for en designbrief. Designbriefen argumenterer for hvordan integrasjonen mellom mobilapplikasjonene bør løses og belyser videre fokusområder. Resultatet er et mobilkonsept som slår sammen RuterBillett og RuterReise til én applikasjon for plattformen iOS. Bruk av tjenestedesignmetodikk har bidratt til å sikre at mobilkonseptet tilfredsstiller forskjellige brukere i ulik kontekst. Kartleggingsmetoder og analyser viser at Ruter kan ha nytte av tjenestedesignmetodikk for å analysere og optimalisere sine tjenester. Innsikt, analyser og mobilkonseptet kan brukes som inspirasjon for Ruter, studenter, utøvende designere og andre med interesse, og kan betraktes som et utgangspunkt for videre utvikling av Ruters digitale tjenester.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell design, Produktdesign
dc.titleIntegrasjon av mobilapplikasjonene RuterBillett og RuterReise - Bruk av tjenestedesignmetodikk og retningslinjer for universell utforming, med ønske om konsistent brukeropplevelse for de som reiser kollektivt i Oslo og Akershus
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber259


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel